Sammendrag
Interessen for bruk av VR- teknologi i organisasjoner har de siste årene økt. Utviklingen av bærbare og billigere VR- briller gjør det mulig å bruke teknologien i større skala til læring og trening enn før. Å gjennomføre organiserte økter med flere VR- briller samtidig er likevel for mange en utfordring med tanke på tid, grad av kontroll og brukervennlighet. Denne rapporten er en oppsummering av FoU- prosjektet VRemote. Formålet med prosjektet var å evaluere nytte og potensiale for en applikasjon for fjernstyring og synkron avspilling av VR- opplevelser. Funnene indikerer at det vil være nyttig å bruke en slik applikasjon i flere ulike bransjer, blant annet innen undervisning i skole, læring og trening i organisasjoner, psykisk helse, og detaljhandel. Bedre innramming av VR- økter, mer effektiv start og gjennomføring av VR-økter, og trygghet og ivaretakelse av både arrangører og seere ble identifisert som fordeler. Noen interessante FoU- utfordringer for videre arbeid vil være interaksjonsmetoder, cyber sickness, navigasjon og forflytningsteknikker, og å evaluere brukervennlighet og brukbarhet i reelle kontekster.