Sammendrag
Avinor har gitt SINTEF i oppdrag å foreta en oppdatert støykartlegging av Bergen
lufthavn Flesland etter Miljøverndepartementets retningslinje T-1442/2016.
Det er gjort støyberegninger for dagens situasjon (2019) og for en prognosesituasjon i
2031. Grunnlaget for beregningene er dokumentasjon av flygemønster fra radardata og
oppdatert trafikkjournal fra 2019. Året 2019 er valgt som grunnlaget for dagens situasjon
grunnet atypiske trafikkmengder i 2020.
For 2019 situasjonen ligger i alt 3334 bygninger med støyfølsomt bruksformål innenfor
gul støysone og totalt 388 støyømfintlige bygninger ligger innenfor rød støysone. For
prognosesituasjonen er støysonene redusert, og tilsvarende tall er 2895 støyfølsomme
bygninger innenfor gul støysone og 366 innenfor rød støysone.
lufthavn Flesland etter Miljøverndepartementets retningslinje T-1442/2016.
Det er gjort støyberegninger for dagens situasjon (2019) og for en prognosesituasjon i
2031. Grunnlaget for beregningene er dokumentasjon av flygemønster fra radardata og
oppdatert trafikkjournal fra 2019. Året 2019 er valgt som grunnlaget for dagens situasjon
grunnet atypiske trafikkmengder i 2020.
For 2019 situasjonen ligger i alt 3334 bygninger med støyfølsomt bruksformål innenfor
gul støysone og totalt 388 støyømfintlige bygninger ligger innenfor rød støysone. For
prognosesituasjonen er støysonene redusert, og tilsvarende tall er 2895 støyfølsomme
bygninger innenfor gul støysone og 366 innenfor rød støysone.