Sammendrag
Digitalt tilsyn er innført på Økernhjemmet og evaluert i Smart omsorg prosjektet som er et
innovasjonsprosjekt hvor Telenor AS, TellU IOT og SINTEF er samarbeidspartnere. Økernhjemmet
anskaffet digitalt tilsyn høsten 2018 etter akutte og risikofylte situasjoner hvor ledelsen konkluderte
med at det med fire ansatte på nattevakter var for høy risiko. Det ble i etterkant av denne situasjonen
satt inn en ekstra ressurs på nattevaktene og Økernhjemmet fikk aksept for en hurtiganskaffelse av
digitalt tilsyn. Digitalt tilsyn ble innført i januar 2020 og har gitt bedre tjenester til beboerne og bedre
arbeidsmiljø for ansatte noe som var målet til Økernhjemmet ved innføring. Økernhjemmet opplever
mindre uro, færre hendelser og redusert bruk av eventuellmedisin. Arbeidssituasjonen for ansatte er
bedre, og det er mindre stress. Nattevaktene bruker digitalt tilsyn og gjennomfører tilsynene raskere
og mer fleksibelt, noe som reduserer faren for risikofylte situasjoner. Behovet for ressurser på natt er
ikke knyttet til arbeidsmengden, men til risikofylte situasjoner. Økernhjemmet hadde på grunn av
risikofylte situasjoner gått over til å ha en ekstra ressurs på nattevaktene, det vil si fem nattevakter i
stedet for fire. Etter innføring av digitalt tilsyn er det igjen tilstrekkelig med fire nattevakter, det betyr
at digitalt tilsyn gir 20% reduksjon i bemanning på natt (eller unngått 25% økning i bemanning).
Prosjektet viser at det gir gevinster å ta i bruk teknologi som frigir tid og øker fleksibilitet. Med
koronasituasjonen kom nye utfordringer på Økernhjemmet og digitalt tilsyn viste seg å være et veldig
nyttig verktøy. Raskere og mer fleksible digitale tilsyn ble viktig når Økernhjemmet fikk mange ansatte
i karantene. Digitalt tilsyn ga fast ansatte mulighet til å følge opp beboere med særskilte behov
uavhengig av beboerrom og avdeling. Økernhjemmet opprettet en kohort for beboere med smitte og
med digitalt tilsyn kunne ansatte utenfor også følge opp beboerne. Økernhjemmet opplever at digitalt
tilsyn innfrir forventninger og ønsker og de jobber videre med nye ideer til å endre arbeidspraksis og
ansvarsfordeling for å bruke ressursene bedre og forbedre tjenestene til beboerne.
innovasjonsprosjekt hvor Telenor AS, TellU IOT og SINTEF er samarbeidspartnere. Økernhjemmet
anskaffet digitalt tilsyn høsten 2018 etter akutte og risikofylte situasjoner hvor ledelsen konkluderte
med at det med fire ansatte på nattevakter var for høy risiko. Det ble i etterkant av denne situasjonen
satt inn en ekstra ressurs på nattevaktene og Økernhjemmet fikk aksept for en hurtiganskaffelse av
digitalt tilsyn. Digitalt tilsyn ble innført i januar 2020 og har gitt bedre tjenester til beboerne og bedre
arbeidsmiljø for ansatte noe som var målet til Økernhjemmet ved innføring. Økernhjemmet opplever
mindre uro, færre hendelser og redusert bruk av eventuellmedisin. Arbeidssituasjonen for ansatte er
bedre, og det er mindre stress. Nattevaktene bruker digitalt tilsyn og gjennomfører tilsynene raskere
og mer fleksibelt, noe som reduserer faren for risikofylte situasjoner. Behovet for ressurser på natt er
ikke knyttet til arbeidsmengden, men til risikofylte situasjoner. Økernhjemmet hadde på grunn av
risikofylte situasjoner gått over til å ha en ekstra ressurs på nattevaktene, det vil si fem nattevakter i
stedet for fire. Etter innføring av digitalt tilsyn er det igjen tilstrekkelig med fire nattevakter, det betyr
at digitalt tilsyn gir 20% reduksjon i bemanning på natt (eller unngått 25% økning i bemanning).
Prosjektet viser at det gir gevinster å ta i bruk teknologi som frigir tid og øker fleksibilitet. Med
koronasituasjonen kom nye utfordringer på Økernhjemmet og digitalt tilsyn viste seg å være et veldig
nyttig verktøy. Raskere og mer fleksible digitale tilsyn ble viktig når Økernhjemmet fikk mange ansatte
i karantene. Digitalt tilsyn ga fast ansatte mulighet til å følge opp beboere med særskilte behov
uavhengig av beboerrom og avdeling. Økernhjemmet opprettet en kohort for beboere med smitte og
med digitalt tilsyn kunne ansatte utenfor også følge opp beboerne. Økernhjemmet opplever at digitalt
tilsyn innfrir forventninger og ønsker og de jobber videre med nye ideer til å endre arbeidspraksis og
ansvarsfordeling for å bruke ressursene bedre og forbedre tjenestene til beboerne.