Sammendrag
Flammepunkt og tilstedeværelse av helsefarlige forbindelser i headspace i tank har blitt vurdert for flere råoljer på norsk sokkel i kontekst av oppsamling av oljeemulsjon på fartøyer i kystnær beredskap. Flammepunkt har blitt vurdert opp mot en grense på 60 °C som skiller brannfarlige fra ikke-brannfarlige væsker. Vi har funnet at alle undersøkte relevante råoljer bortsett fra Pil vil ha nådd 60 °C flammepunkt når de når kysten gitt konservative betingelser som 2 m/s vind og en minste drivtid på 48 timer. For unntaket med Pil-oljen har vi gjort ekstra undersøkelser som sannsynliggjør at 60 °C flammepunkt likevel vil bli nådd innen emulsjonen driver kystnært på grunn av lang drivtid til land i lave vindhastigheter. For undersøkelser av BTEX og H2S finner vi at konsentrasjoner av benzen, toluen og H2S i headspace ikke vil utgjøre en risiko ut fra grensene som er satt for en 8-timers arbeidsdag av Arbeidstilsynet. For den samlede gruppen av xylener og etylbenzen viste beregningene at likevektskonsentrasjon i området til grenseverdiene kan oppnås. Dette er relevant for konsentrasjon i headspace over lang tid, men ikke for atmosfæren over oljen eller i arbeidsmiljøet på dekk. Beregningene samlet vurderes derfor som såpass konservative at det ikke forventes at disse verdiene oppnås i praksis.