Sammendrag
Det er beregnet nye støysoner for Arendal Lufthavn Gullknapp basert på opplysninger
om fremtidig drift av flyplassen. Beregningene er gjort i henhold til retningslinje T1442/2016 fra Klima og Miljøverndepartementet.
I prognosesituasjonen er det en til dels betydelig vekst i trafikken fra skoleflyging med et
antatt årlig omfang på 30 000 flybevegelser med en- og tomotors propellfly. Dette
medfører at 7 bygg definert som boliger i eiendomsregisteret blir liggende i gul støysone,
men ingen i rød. Av de 7 eier flyplassen 5, slik at det er kun to som eies av tredjepart.
Økningen i trafikk og støynivå er så pass stor at det etter anbefalingene i retningslinjen
må betraktes som ny virksomhet. Det vil normalt være krav til at innendørs støynivå i
disse bygningene overholder lydklasse C i standarden NS 8175.
Introduksjon av elektriske fly kan medføre at støynivået vil reduseres slik at
kartleggingsplikten bortfaller, men det er ventet at flyskolen vil ha full produksjon med
dagens flypark i flere år før elektriske fly overtar.
om fremtidig drift av flyplassen. Beregningene er gjort i henhold til retningslinje T1442/2016 fra Klima og Miljøverndepartementet.
I prognosesituasjonen er det en til dels betydelig vekst i trafikken fra skoleflyging med et
antatt årlig omfang på 30 000 flybevegelser med en- og tomotors propellfly. Dette
medfører at 7 bygg definert som boliger i eiendomsregisteret blir liggende i gul støysone,
men ingen i rød. Av de 7 eier flyplassen 5, slik at det er kun to som eies av tredjepart.
Økningen i trafikk og støynivå er så pass stor at det etter anbefalingene i retningslinjen
må betraktes som ny virksomhet. Det vil normalt være krav til at innendørs støynivå i
disse bygningene overholder lydklasse C i standarden NS 8175.
Introduksjon av elektriske fly kan medføre at støynivået vil reduseres slik at
kartleggingsplikten bortfaller, men det er ventet at flyskolen vil ha full produksjon med
dagens flypark i flere år før elektriske fly overtar.