Til hovedinnhold
Norsk English

Hva med en sjekke-app for bananer?, nyhetssak på Gemini

Sammendrag

Netthandel: I 2017 handlet 11,6 prosent av nordmenn dagligvarer på nett, det er en fordobling sammenlignet med året før. Men når det gjelder innkjøp av enkelte vareslag sitter det langt inne å bestille på nettet. Vi går helst selv til butikken.

Det er spesielt to typer produkter kundene kvier seg for å handle: Det første er dyre ting som elektronikk, det andre er ferskvarer som frukt og grønnsaker. Kundene vil helst selv se om bananen er moden nok, eller kjenne etter om avokadoen er passe fast, sier seniorforsker i SINTEF Digital Amela Karahasanović.

Hun har ledet prosjektet «Design for trust – online grocery shopping». I et samarbeid med NorgesGruppen har SINTEF undersøkt hva som må til for å øke kundenes tillit til handel av ferskvarer på nettet.

Kategori

Briefs

Oppdragsgiver

  • Norges forskningsråd / 203432/O30

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Sustainable Communication Technologies

År

2018

Vis denne publikasjonen hos Cristin