Til hovedinnhold
Norsk English

Yrkesretting og relevans i fellesfagene. Hovedrapport med sammenstilling og analyser

Sammendrag

Denne rapporten er en dokumentasjon av en empirisk studie av yrkesretting og relevans i norsk skole. Studien er gjort på oppdrag fra Kunnskaps¬departementet og er andre delen av forskningsprosjektet yrkesretting og relevans i fellesfagene i videregående opplæring. Det er benyttet et analyserammeverk som beveger seg både på skole- og skoleledelsesnivået og ut i klasserom hos elever og lærere. Hovedkonklusjonen er at norske skoler i stor grad er tilrettelagt for yrkesretting, men at det er læreren som styrer undervisningen og at egenskaper ved læreren og at elevene opplever undervisningen som rele¬vant er av særlig betydning for effektene av yrkesretting.

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

  • Jon Marius Vaag Iversen
  • Anne Sigrid Haugset
  • Anders Martinsen
  • Christian Wendelborg
  • Melina Røe
  • Gunnar Nossum
  • Morten Stene

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Teknologiledelse
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • NTNU Samfunnsforskning AS

År

2014

Forlag

Trøndelag Forskning og Utvikling A/S

Hefte nr.

2014;16

ISBN

9788277322056

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv