Til hovedinnhold
Norsk English

Skolelederes arbeidshverdag - arbeidstidsavtalen SFS 2213 sett fra et skolelederperspektiv

Sammendrag

Denne rapporten undersøker hvordan arbeidstidsavtalen SFS 2213 fungerer sett fra et skolelederperspektiv. Formålet har vært å belyse hvordan avtalen ivaretar skoleledere som arbeidstakere, i hvilken grad den gir rom for skoleutvikling, og hvordan handlingsrommet i avtalen faktisk brukes. Datagrunnlaget for rapporten er samlet inn av NTNU Samfunnsforskning AS i perioden januar til april 2025. Det bygger på tre metoder: kvalitative intervjuer med 11 skoleledere fra ulike skoleslag og regioner, en workshop med medlemmer i Skolelederforbundet, samt en landsdekkende spørreundersøkelse sendt til alle medlemmer i forbundet som omfattes av avtalen. Til sammen deltok 864 skoleledere i undersøkelsen. Metodetrianguleringen gir både dybde og bredde i innsikten og bidrar til høy troverdighet i funnene. Intervjuer, åpne tekstsvar og kvantitative analyser er analysert parallelt for å fange både mønstre og nyanser i hvordan avtalen oppleves i praksis. Undersøkelsen ble sendt til alle medlemmer i Skolelederforbundet som er omfattet av SFS 2213. Utvalget består av ledere i både grunnskole og videregående opplæring fra hele landet. Blant respondentene er 61 % kvinner og 39 % menn. 64 % jobber i grunnskolen og 36 % i videregående skole. Det er også god geografisk spredning, og deltakerne har i snitt personalansvar for 24 ansatte. Selv om utvalget ikke er tilfeldig, er det sammenlignet med relevante data fra OECDs TALIS-undersøkelse. Sammenligningen viser at utvalget på flere sentrale punkter samsvarer godt med den nasjonale rektorpopulasjonen, med unntak av at en lavere andel i denne undersøkelsen har undervisningsplikt. Dermed gir datamaterialet et solid og nyansert bilde av hvordan skoleledere i Norge opplever arbeidstidsavtalen i praksis. Funnene viser at skoleledere er godt kjent med avtalen og de oppfatter avtalen som et sentralt rammeverk i den daglige driften av skolen. Likevel oppfattes avtalen i hovedsak som rettet mot lærere, og mange skoleledere opplever at deres egne behov og arbeidsvilkår i liten grad ivaretas – særlig i punkt 8 som omhandler skoleledelse. Skolelederne beskriver en krevende arbeidshverdag preget av høyt ansvar, stadig flere oppgaver og lange arbeidsuker, uten tilstrekkelig kompensasjon. De beskriver avtalen som lite tilpasset den komplekse virkeligheten de står i. Det fremgår tydelig at skoleledere forstår at stillingen de har ikke er en vanlig 8-16-jobb, og at mange anerkjenner at noe fleksibilitet følger med denne rollen. Denne fleksibiliteten blir trukket frem som en positiv del av lederstillingen. Samtidig er det mange som gir uttrykk for en opplevelse av at den fleksibiliteten i økende grad oppleves som ensidig. Rapporten viser også at lokale tilpasninger og forhandlinger er krevende å gjennomføre, og at det er liten bevegelse i spørsmål om ledelsesressurser og lønnsforhold. Et gjennomgående funn i rapporten er utfordringer med å få til det profesjonsfaglig samarbeidet og skoleutvikling innenfor dagens rammer. Mange opplever at det er svært vanskelig å få nok tid og rom for det kollektive samarbeidet som ligger til grunn i avtalen og andre styringsdokumenter. Samtidig er det viktig å understreke at det ikke er selve samarbeidet skolelederne er misfornøyde med, men rammevilkårene som styrer samarbeidstiden. Lederne er tydelig på at de anerkjenner og verdsetter jobben lærerne gjør, med en sterk kultur for ansvar og samarbeid. Funnene i denne rapporten viser at skoleledere opplever et sterkt behov for en gjennomgang av SFS 2213 med særlig fokus på skoleledernes rolle og arbeidsvilkår. Selv om intensjonene i avtalen samsvarer med viktige prinsipper i læreplanverket og skolens samfunnsmandat, opplever skoleledere at det er et betydelig gap mellom formål og praksis. For at avtalen skal være et reelt styringsverktøy, både for å sikre gode arbeidsforhold og for å fremme utvikling og samarbeid i skolen, må den i større grad gjenspeile den kompleksiteten og det ansvaret som følger med lederrollen i dagens skole

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

  • Sonia Tangen
  • Siri Mordal
  • Bård Smedsvik

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Helse
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • NTNU Samfunnsforskning AS

År

2025

Forlag

NTNU Samfunnsforskning

ISBN

9788275707916

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv