Til hovedinnhold
Norsk English

Dybdeanalyse av møte- og utforkjøringsulykker på rette strekninger i 80- og 90 soner med død eller arvorlig skade

Sammendrag

Rapporten omhandler en dybdeanalyse av 119 møte- og utforkjøringsulykker i 80- og 90 soner på rette vegstrekninger med død eller alvorlig skade på personer. Utvalget med ulykker er hentet fra 7 fylker i Sør- Norge fra perioden 1995 - 97. Hensikten med dybdeanalysen er å finne forklaringer til hvorfor slike ulykker, som ofte kalles uforklarlige, inntreffer. Informasjonen om hvorfor og hvordan ulykkene inntraff er innhentet via politiets dokumenter og gjennom kontakt med pårørende og førere. Resultatene viser at den mest sentrale forklaringsfaktoren er avsovning. I 29% av ulykkene har tretthet ført til at fører har døset eller sovnet bak rattet og tapt kontrollen over kjøretøyet. Førernes evne til å mestre glatt føre, sporet veg og iskanter har også vært medvirkende forhold i rundt en fjerdedel av ulykkene. Illebefinnende, selvmord, ruspåvirkede og spenningssøkende førere er sentrale faktorer i flere av ulykkene. Undersøkelsen har bidratt til å forklare hvorfor og hvordan disse ulykkene inntreffer. Førernes kjøreprestasjoner med bakgrunn i førerens tilstand, motiver og ferdighetsnivå er de sentrale risikofaktorer. Vegforholdene kan i hovedsak ikke direkte lastes, men spiller en viktig rolle som indirekte risikofaktor. Kjøreoppgaven ville i mange tilfeller vært enklere med bedre vegvedlikehold og dermed kunne bidratt til å forhindre at ulykken oppstod. Konsekvensene av ulykkene ville også i mange tilfeller ha vært redusert med fysisk midtdeler og/eller rekkverk langs vegen.
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Community / Mobilitet

År

1999

Forlag

SINTEF Community

Hefte nr.

STF22 A99559

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv