Til hovedinnhold
Norsk English

RACE – Recycled Aluminium Corrosion Engineering

Prosjektet har som mål å forstå sammenhengen mellom kjemisk sammensetning, prosessering og korrosjon i resirkulerte aluminiumlegeringer, og bruke denne kunnskapen til å utvikle neste generasjons legeringer for krevende bruksområder i bilindustrien.

Kontaktpersoner

Bilindustrien øker jevnt og trutt bruken av aluminium, på grunn av materialets høye styrke/vekt-forhold, gode korrosjonsmotstand, høye duktilitet og utmerkede evne til å absorbere energi i kollisjonskomponenter. Aluminium er uendelig resirkulerbart og krever bare 5 % av energien som trengs for å produsere det fra bauksitt. Energi er bare én del av bildet; den miljømessige belastningen fra gruvedrift, raffinering, transport og elektrolyse av primær aluminium er svært høy. Den globale etterspørselen etter resirkulerte aluminiumprodukter med lavt karbonavtrykk vokser, særlig innen sektorer som bilindustri og bygnæringen.

Det finnes mange graderinger av resirkulert aluminium basert på renhet og sorteringsgrad. For eksempel skiller vi mellom prosesskrap, som er relativt rent med kjent sammensetning, og forbrukerskrap, som er en blanding av mange ulike legeringer med mange kilder til forurensning. Å bruke skrap av lavere kvalitet med mindre sofistikert sortering er både billigere og krever mindre energi. Å tilpasse prosesseringen av legeringer slik at de tåler høyere nivåer av sporstoffer samtidig som de beholder god korrosjonsmotstand og mekanisk styrke, er den sentrale innovasjonen i RACE.

SINTEFs rolle er å utføre detaljerte analyser av struktur og kjemi i materialene ned til mikro- og nanoskala, samt gjennomføre systematiske tester av korrosjon og styrke for å knytte egenskapene til strukturer vi vet initierer og propagerer korrosjonsangrep. 

Nøkkelinfo

Partnere:

  • SINTEF
  • NTNU
  • Hydro Aluminium
  • Benteler Automotive Raufoss

Finansiering:

RACE er et innovasjonsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd.

Prosjektvarighet

2025 - 2029