I dag eksporteres det store mengder fersk norsk laks med fly – noe eksportørene betaler 8-10 kroner per kilo for. Det danske containerrederiet Maersk Line mener nå å ha funnet en løsning som kan få norske eksportører til å vurdere sjøtransport. Med hjelp fra Sintef, er det utviklet en teknologi hvor den ferske laksen blir nedkjølt på en måte slik at den skal holde seg like god i smaken etter flere uker. De spesialbygde containerne skal holde en konstant temperatur på minus 2,7 grader under overfarten til USA, mens fisken fryses ned til 60 grader til Asia. Sintef har gjort tester ved oppdrettsselskapet Salmar sitt anlegg på Frøya. Her lå laks i container i 35 dager, uten at man kjente forskjell på dagsfersk fisk og den gamle fisken. Med den nye teknologien vil prisen senkes betydelig.
Billigere med sjøvei-eksport
I dag eksporteres det store mengder fersk norsk laks med fly – noe eksportørene betaler 8-10 kroner per kilo for. Det danske containerrederiet Maersk Line […]