Bakgrunnene for rapporten er at forsinkelser i 2010 er de høyeste registrerte på de fem siste årene. På oppdrag fra Jernbaneverket har det derfor blitt satt i gang en studie for å identifisere årsaker til manglende punktlighet.
Håndterer ikke værvariasjoner
Rapporten peker på en økning i feilfrekvens både på infrastruktur og rullende materiell. Også omfattende vedlikeholdsarbeid og fornyelser nær sporet, slår negativt ut før det igjen blir bedre. Og forskerne fant manglende evne til å håndtere normale variasjoner i været.
Et av funnene til forskerne er at bare noen centimeter med snø gir stor risiko for at det oppstår feil.
- Det samme skjer når gradestokken kryper under minus ti, sier prosjektleder for rapporten Nils Olsson som er seniorforsker ved SINTEF og professor ved NTNU.
Forbedringer
Nils Olsson mener det er flere forhold som lett kan rettes på. Tydelighet og forutsigbarhet er viktig for passasjerene - derfor bør blant annet ruteplanen tilpasses når det foregår større arbeid på banen.
- Når det snør kreves det gode varslingsrutiner og mer folk. Snør det ved midnatt, kan man heller ikke vente til neste morgen med å rydde, sier Olsson.
Her kan du lese rapporten
Jernbaneforskning er en strategisk satsing i SINTEF.