Til hovedinnhold
Norsk English

Pasienterfaringer ved poliklinikker for voksne i det psykiske helsevernet i Norge – Institusjonsvise resultater

Sammendrag

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten har i 2004 gjennomført en pasienterfaringsundersøkelse ved somatiske poliklinikker og dagavdelinger i Helse Øst, Helse Sør og Helse Midt-Norge. Det er utarbeidet tre rapporter fra undersøkelsen; hovedresultater, institusjonsvise resultater og metodedokumentasjon. Til sammen 12 443 pasienter som var til konsultasjon i perioden 1.-14. september 2004 har svart på spørreskjema om pasienterfaringer. Svarprosenten i undersøkelsen er på 53. Det er skjevheter i utvalget etter sykehus og alder, og det er grunn til å tro at de sykeste, de med størst funksjonssvikt, de som ikke forstår norsk godt nok og de som ikke har fast bopel er underrepresentert i undersøkelsen. Polikliniske pasienter er i stor grad fornøyde med tjenestene de har mottatt. Mest fornøyd er de med tilgjengeligheten og standarden ved poliklinikkene, minst fornøyd er de med opplevelser i forkant av besøket og informasjon. Menn og kvinner er like fornøyde med poliklinikkene, mens eldre pasienter er mer tilfredse enn yngre pasienter. Pasienter som opplever sin helsetilstand som dårlig er i mindre grad fornøyde enn pasienter som opplever helsetilstanden sin som bra. Pasienter som hadde behov for å endre time og opplevde at dette var lett å få til, er mer fornøyde enn de som mener det var vanskelig å endre time. Pasienter som erfarte at timen ble utsatt/flyttet uten at de ba om det er mindre fornøyde enn pasienter som ikke opplevde dette. Videre er pasientene mer fornøyde dersom de har hatt time med samme behandler tidligere, enn om de treffer en ny behandler. Pasienter som mener at de har blitt feilbehandlet er logisk nok mer misfornøyd enn pasienter som ikke opplever seg som feilbehandlet. Pasientene er fornøyde med de polikliniske tjenestene i alle helse-regionene. Hovedområdene standard og tilgjengelighet får best tilbakemelding fra pasientene i alle regionene, mens erfaringer før besøket og informasjon kommer dårligst ut. Vi finner små forskjeller i pasienttilfredshet mellom helseforetak og institusjoner innad i hver helseregion. I Helse Øst er det liten variasjon mellom helseforetakene og institusjonene. De største forskjellene finner vi når det gjelder tilgjengelighet, standard og erfaringer før besøket. Ullevål universitetssykehus og Akershus Universitetssykehus har signifikant dårligere resultater enn gjennomsnittet for hele materialet på de fleste hovedområder, mens de private spesialsykehusene kommer bedre ut enn gjennomsnittet. I Helse Sør er det også liten variasjon mellom helseforetakene og institusjonene. De største forskjellene finner vi på tilgjengelighet, informasjon og erfaringer før besøket. Sørlandet sykehus HF og Ringerike sykehus HF har signifikant bedre resultater enn totalsnittet på majoriteten av hovedområdene. Det er også små forskjeller mellom helseforetak og institusjoner i Helse Midt-Norge. De største forskjellene finner vi på områdene tilgjengelighet, standard og erfaringer før besøket. St.Olavs Hospital HF har signifikant dårligere resultat enn totalsnittet på halvparten av hovedområdene.
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

  • Ingrid Sperre Saunes
  • Kari Aanjesen Dahle
  • Johan Håkon Bjørngaard
  • Øyvind Andresen Bjertnæs
  • Andrew Malcolm Garratt
  • Torleif Ruud

Institusjon(er)

  • SINTEF AS
  • Universitetet i Oslo
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Folkehelseinstituttet

År

2005

Forlag

Folkehelseinstituttet

Hefte nr.

8/2004

ISBN

9788281210202

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv