Sammendrag
Denne andre rapporten om digital transformasjon i rederiene, tar debatten videre fra innsiktsarbeidet om hva som skjer i rederiene til hvilke kompetansebehov dette utløser og hvordan en kan løse denne utfordringen. For å svare ut denne problemstillingen har prosjektgruppen samlet representanter fra rederi, høyere utdanningsinstitusjoner og andre interessenter i en felles workshop med utgangspunkt i å konkretisere utfordringene. Workshopen var organisert i to deler der første dag tok utgangspunkt i behovene og andre dag hadde som utgangspunkt å etablere en forståelse for hvordan utdanningssektoren kan imøtekomme behovene. Følgende er en oppsummering av resultatet av workshopen. Innsiktsarbeidet viser at digitalisering i rederiene skjer i ulik hastighet og rederiene er ofte ikke klar over de organisatoriske endringene som skjer. Innsiktsarbeidet som er gjennomført i dette prosjektet viser flere viktige faktorer som påvirker digitaliseringsprosessen. For eksempel så opplever rederiene økte krav til digitalisering, særlig på grunn av økende krav til dokumentasjon og rapportering. Det er et ønske om å effektivisere informasjonshåndteringen og redusere manuelt arbeid både om bord og i landorganisasjonen. Rederiene har ulike tilnærminger til digitalisering, noen er proaktive mens andre er mer reaktive, men felles for rederiene er at en forutsetning for å lykkes er at arbeidet må bli mer effektivt og ikke mer tungvint. Systemene må snakke sammen, og det må være bedre intern informasjonsdeling. Det er viktig å skape eierskap og en opplevelse av felles formål, samt å kontrollere FOMO (fear of missing out). Diskusjonen om digitalisering må løftes opp på ledelsesnivå, og det er behov for ressurser til å håndtere digitalisering. Nye digitale verktøy muliggjør også økt kontroll fra land, noe som påvirker samspillet mellom sjø og land. Det er viktig å balansere operativ autonomi og fjernstyring, samt å ha en god organisasjonsforståelse. Rederiene etablerer også nye former for samarbeid med leverandører for å nyttiggjøre seg data. Dette vil igjen skape utfordringer knyttet til eierskap til data og cybersikkerhet. Dag 2 av samlingen fokuserte på hvordan utdanningssektoren skal imøtekomme kompetansebehovene i rederiene. Temaene inkluderte blant annet digital dannelse/kritisk sans, handlingsrom i forhold til STCW konvensjonen, etter- og videreutdanning, og etablering av nye standarder for kvalitet og innhold i maritim utdannelse. Rapporten understreker behovet for en nasjonal maritim utdanningsstrategi, bedre koordinering av samarbeid, og utvikling av struktur for ikke-sertifikatpliktig videre- og etterutdanning.