Sammendrag
Denne rapporten beskriver resultater fra en spørreundersøkelse som
ble gjennomført blant husholdningskunder tilknyttet nettselskapet Lede i
desember 2023, i etterkant av innføringen av ny nettleie den 1. juli 2022.
Spørreundersøkelsen søker å identifisere endret adferd hos sluttkunden
som påvirker strømforbruket, blant annet som følge av innføring av ny
nettleie. Resultatene fra spørreundersøkelsen i 2023 ble sammenlignet
med en lignende spørreundersøkelse gjennomført i 2022.
Resultatene indikerer en fortsatt elektrifisering og digitalisering av
kundene, med flere elbiler, vekst i plusskunder, og bruk av mobilapper for
å følge med på eget forbruk. Årsakene til endringene er komplekse og
påvirket av flere faktorer, som strekker seg fra en generell modernisering
av samfunnet, til høye strømpriser, kundekommunikasjon og nye forskrifter
og standarder. De fleste kundene oppgir å ha endret adferd etter innføring
av ny tariff, men det er også en stor andel som ikke har gjort endringer
ble gjennomført blant husholdningskunder tilknyttet nettselskapet Lede i
desember 2023, i etterkant av innføringen av ny nettleie den 1. juli 2022.
Spørreundersøkelsen søker å identifisere endret adferd hos sluttkunden
som påvirker strømforbruket, blant annet som følge av innføring av ny
nettleie. Resultatene fra spørreundersøkelsen i 2023 ble sammenlignet
med en lignende spørreundersøkelse gjennomført i 2022.
Resultatene indikerer en fortsatt elektrifisering og digitalisering av
kundene, med flere elbiler, vekst i plusskunder, og bruk av mobilapper for
å følge med på eget forbruk. Årsakene til endringene er komplekse og
påvirket av flere faktorer, som strekker seg fra en generell modernisering
av samfunnet, til høye strømpriser, kundekommunikasjon og nye forskrifter
og standarder. De fleste kundene oppgir å ha endret adferd etter innføring
av ny tariff, men det er også en stor andel som ikke har gjort endringer