Sammendrag
Mange bransjer sliter med å rekruttere arbeidstakere. Det er gap mellom arbeidslivets behov og kompetansen som befolkningen besitter. Utdanningsvalg, arbeidstrening og informasjon om hvilke muligheter som finnes, er derfor er viktig for å rekruttere unge inn i bransjer hvor det er stort behov for arbeidskraft. Deltakelse i utdanning og arbeidsliv er dessuten viktige faktorer for å forhindre utenforskap. Med dette pilotprosjektet ønsket vi å utforske innovasjonsideen om å bruke VR-teknologi til jobbobservasjoner, med mål om å skape interesse for ulike yrker blant ungdom og unge voksne i arbeidsrettede tiltak. Det ble utviklet to 360 graders videoer for helsefagarbeider og tømrer, som ble testet av deltakere både med og uten VR-briller. Resultatene fra piloten bekrefter langt på vei at VR har et betydelig potensial som et verktøy i jobbobservasjon og yrkesveiledning. For elever på ungdomsskole kan det bidra til et bedre utgangspunkt for å velge riktig studieretning i videregående, og videoene er godt egnet i faget Utdanningsvalg. For unge voksne, som er i arbeidsrettete tiltak, kan jobbobservasjon i VR være en fin erstatning der man av ulike årsaker (avstand, tid, sikkerhet og helse) ikke kan besøke alle bransjer fysisk.