Til hovedinnhold
Norsk English

Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid

Sammendrag

Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler
jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale
skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke
profesjonsfellesskapet i dette arbeidet.
Fem skoler har deltatt i prosjektet. Vi har sett at i disse fem skolene har lærerne gjennom
Fagfornyelsen fått et større handlingsrom for å utvikle ny undervisningspraksis, men som også
kan oppleves som utfordrende i fag som har sentralgitt eksamen. Der vi ser det tydeligste
tegnet på endring av undervisningspraksis, er arbeidet knyttet til tverrfaglige tema, både i
enkeltfag og ikke minst på tvers av fag. Arbeidet impliserer et tettere samarbeid mellom
lærerne i arbeidet med Overordnet del. Når det gjelder elevmedvirkning er det fortsatt et stort
potensial for når og hvordan elevene kan medvirke i egne læringsprosesser.
Skoleledelsen har hatt en sentral rolle i å drive arbeidet med Fagfornyelsen framover. Ledelsen
har vist tillit til at de ansatte kan utvikle undervisningspraksis og lage planer for å realisere
Fagfornyelsen.
Partsdialogen mellom plasstillitsvalgte og skolens ledelse, og dialogen mellom skoleeier og
hovedtillitsvalgte er jevnt over ikke utnyttet godt nok til å jobbe innovativt med utvikling av
nye samarbeidsformer og undervisningspraksiser. Den viktigste konklusjonen om
partssamarbeidets rolle i denne undersøkelsen er likevel den felles viljen og lysten til å ta i
bruk en utviklingsorientert form for lokalt partssamarbeid i å skape nye organisatoriske og
Les publikasjonen

Kategori

Forskningsrapport

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Digital / Teknologiledelse
  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • NTNU Samfunnsforskning AS

År

2022

Forlag

SINTEF Digital

Hefte nr.

2022:00963

ISBN

9788214075786

Vis denne publikasjonen hos Nasjonalt Vitenarkiv