Sammendrag
Strategien Kompetanse for fremtidens barnehage er et sentralt virkemiddel for å støtte
implementering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, og har et mål
om å sikre barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. Rapporten oppsummerer fem
evalueringsrapporter fra perioden 2016-2020, som tar for seg kompetansetiltak i denne
strategien. Kompetansetiltakene som er evaluert retter seg mot ansattgrupper i
barnehagen. I tillegg har innføringen av styringssystemet Regional ordning for
kompetanseutvikling i barnehage blitt fulgt av forskerne. Kompetansetiltakene bidrar
hver for seg til å heve kompetansenivået i sektoren. Store deler av de statlige
kompetansemidlene skal benyttes til barnehagebaserte kompetanseutviklingstiltak, og
disse skal utvikles i et partnerskap mellom barnehageeierne og universitets- og
høgskolesektoren i fylkene. Regional ordning er i en tidlig fase, men følgeevalueringene
setter søkelys på noen sentrale utfordringer og forutsetninger for å få ønsket effekt av
ordningen.
implementering av rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver, og har et mål
om å sikre barn et barnehagetilbud av høy kvalitet. Rapporten oppsummerer fem
evalueringsrapporter fra perioden 2016-2020, som tar for seg kompetansetiltak i denne
strategien. Kompetansetiltakene som er evaluert retter seg mot ansattgrupper i
barnehagen. I tillegg har innføringen av styringssystemet Regional ordning for
kompetanseutvikling i barnehage blitt fulgt av forskerne. Kompetansetiltakene bidrar
hver for seg til å heve kompetansenivået i sektoren. Store deler av de statlige
kompetansemidlene skal benyttes til barnehagebaserte kompetanseutviklingstiltak, og
disse skal utvikles i et partnerskap mellom barnehageeierne og universitets- og
høgskolesektoren i fylkene. Regional ordning er i en tidlig fase, men følgeevalueringene
setter søkelys på noen sentrale utfordringer og forutsetninger for å få ønsket effekt av
ordningen.