Sammendrag
Statens vegvesen, vegdirektoratet (TEK-T) har i perioden 2004 – 2008 gjennomført et prosjekt med tittelen, ”Miljøvennlige vegdekker”. Prosjektet har hatt følgende effektmål:
- Færre støyplagede langs norske veger og gater
- Bedre luftkvalitet i tettbygd strøk
I prosjektet er det lagt ut totalt 35 prøvestrekninger i perioden 2005 – 2007. Denne rapporten oppsummerer de viktigste resultatene fra oppfølgingen av disse strekningene. Følgende konklusjoner kan trekkes etter oppfølging av de utlagt forsøksdekker:
- Det er skaffet en god oversikt over støyegenskapene til typiske norske dekker.
- Effekten av redusert maksimal steinstørrelse (Dmax) er testet ut for Ab og Ska-masser.
- Det er utviklet og testet ut helt nye dekketyper spesielt tilpasset norske forhold.
- Dekker med liten maksimal steinstørrelse (Dmax) har gode støyegenskaper når de er nye, men disse positive egenskapene synes å avta raskt.
- Dekker med liten Dmax har på de fleste forsøksstrekninger tilfredsstillende friksjon.
- Drenerende massetyper har relativt gode støyegenskaper, men disse avtar med tiden.
- Bruk av polymermodifiserte bindemidler kan gi forbedrede deformasjonsegenskaper.
- Bruk av polymermodifiserte bindemidler kan gi forbedrede slitasjeegenskaper.
Basert på resultatene fra disse undersøkelsene synes det som at det bør videreføres et arbeide med utvikling av finkornige- og porøse dekker