Brukersentrert utvikling
Hvordan gjennomføre brukersentrert utvikling i utviklingen av offentlige elektroniske tjenester? I EFFIN har vi gjort undersøkelser for å få kunnskap om hvordan brukersentrert utvikling av slike tjenester faktisk gjennomføres. I tillegg lager vi metoder og verktøy for å bidra til bedre brukersentrerte utviklingsprosesser.
Brukerbehov og -erfaringerFor å få kunnskap om tjenestebehov og -erfaringer blant brukere av offentlig sektor internettjenester, gjennomførte vi i 2006 en spørreskjemaundersøkelse blant drøyt 600 brukere av slike tjenester. Resultatene fra undersøkelsen finner du her. Hvordan gjennomføres brukersentrerte utvikling i offentlige sektor utviklingsprosjekter?For å få kunnskap om praksis og behov tilknyttet brukersentrert utvikling, gjennomførte vi en intervju-undersøkelse blant offentlig sektor prosjektledere. Vi har også gjennomført studier tilknyttet fire case: Arbeidet indikerer at brukerinvolvering er høyst tilstedeværende i prosjekter der man utvikler offentlige elektroniske tjenester. Brukerinvolveringen er imidlertid ofte i form av demokratisk medvirkning (som f.eks. bruk av referansegrupper, brukerrepresentanter i prosjektgruppe), snarere enn ved hjelp av metoder særskilt utviklet for å betjene behovene i en softwareutviklingsprosess (f.eks. metoder som kontekstanalyse og brukertest). Metoder og verktøy for brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenesterI EFFIN har vi utarbeidet en veileder for brukersentrert utvikling av offentlige elektroniske tjenester. Veilederen er ment å skulle brukes av prosjektledere under planlegging av nye prosjekter. Vi arbeider også med metoder for bruk av prototyper som verktøy for å kommunisere mellom brukere og utviklere i prosjektet. Arbeidet er under gjennomføring av en av PhD-studentene i EFFIN. |
| |