To main content

Prøveprosjekt som metode. Konsekvenser for bylogistikk i Olav Tryggvasons gate, Trondheim

Abstract

Prøveprosjekt er brukt som metode i transformasjon av Olav Tryggvasons gate, fra å være en gjennomfartsåre til en miljøgate, for å samle erfaringer om ulike tiltak som skal øke kvaliteten i gaten, økte attraktiviteten for gående og syklende og bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken. Bylogistikk, som omhandler varelevering, servicetransport og renovasjon, var ikke med i opprinnelige planer, men har fått en mer sentral posisjon underveis i prosjektet. Stadige endringer og lite forutsigbarhet har bidratt til tidkrevende varelevering og nye utfordringer knytta til bylogistikk. Det har vært begrenset bruk av kvantitative data om bylogistikk, både i planleggingsfase og som grunnlag for evaluering. I rapporten er det vist hvordan videoanalyse og geofence kan være verktøy som kan forbedre datafangst og informasjonstilgang om bylogistikk i beslutningsprosesser, for bedre å kunne innlemme bylogistikk i byplanlegging.
Read the publication

Category

Research report

Language

Norwegian

Affiliation

  • SINTEF Community / Mobility

Year

2021

Publisher

SINTEF Community

Issue

2021:00493

ISBN

9788214076691

View this publication at Norwegian Research Information Repository