Abstract
For å redusere antall lange, strevsomme og kostbare reiser fra utkantstrøk til sykehus, utvikler vi i innovasjonsprosjektet Helserom Helgeland en tjenestemodell for rurale strøk som skal sikre at pasienter kan få helsehjelp nærmere der de bor. Helsehjelpen gis i samhandling mellom sykehuset og kommunen, for eksempel i såkalte samhandlingskonsultasjoner der pasienten får helsehjelpen lokalt, for eksempel hos fastlegen, mens sykehuslegen deltar i konsultasjonen vha. en teknologisk løsning som er tilstrekkelig for å oppnå målet med konsultasjonen. Å identifisere suksesskriterier for samhandlingskonsultasjoner som gir pasienter helsehjelp nærmere hjemmet, med samme kvalitet som ved fysisk oppmøte på sykehus. Tjenestemodellen er utviklet ved hjelp av tjenestedesignmetodikk, gjennom innsiktsarbeid, samskaping av tjenesteforløp, iterativ utvikling og testing av samhandlingskonsultasjoner og evalueringer. Deltakere i utviklingen har vært helsepersonell fra kommuner og sykehus på Helgeland, samt merkantilt og teknisk personell, ledere og beslutningstakere. Identifiserte suksesskriterier for samhandlingskonsultasjonene var bl.a.: Muligheten for å sende innkalling til Helserom via journalsystem, felles forståelse mellom fagpersonene om hva som skal gjøres i konsultasjonen, og at både pasienter og fagpersonene er trygge på at tjenesten er av god kvalitet. Denne presentasjonen vektlegger tilliten mellom helsepersonell – en tillit som er basert på at fagpersonene stoler på hverandres kompetanse. Gjennom testing av samhandlingskonsultasjoner i reell klinisk praksis har sykehusleger fått direkte innblikk i kvaliteten på helsehjelpen som gis lokalt. Tilliten til fastlegenes arbeid har vokst fra konsultasjon til konsultasjon, og sykehuslegene opplever at kvaliteten er like god som ved fysisk oppmøte. Dette har bidratt til trygghet i ansvarsoverføring og styrket opplevelsen av felles eierskap til tjenesten.