To main content

Evaluering av fartskampanjen 2014-2017: Kunnskap om fart, holdninger til fart, fartsatferd og budskapsforståelse

Abstract

Rapporten presenterer evalueringen av "Ungdom og fart" som er gjennomført av Statens vegvesen i perioden 2014-2017. Målgruppen er unge mannlige førere i alderen 18-30 år. Nullpunktundersøkelsen ble gjennomført før kampanjeoppstart i 2014 og etterundersøkelsen etter kampanjeperiodens slutt i 2017. Kampanjen har fått stor oppmerksomhet i målgruppen gjennom bruk av filmer og sosiale medier tilpasset ungdoms medievaner. Førere med trafikksikre holdninger har økt i prosentandel og de med ikke trafikksikre holdninger er redusert. Samtidig er det mye som tyder på at kampanjen har påvirket fartsvalget til førere som har holdninger som ikke harmonerer med trafikksikker kjøreatferd.
Read the publication

Category

Research report

Language

Norwegian

Author(s)

Affiliation

  • SINTEF Community / Mobility

Year

2018

Publisher

SINTEF Byggforsk

Issue

2018:01453

ISBN

9788214067873

View this publication at Norwegian Research Information Repository