To main content

High-Power Electric Charging in the Norwegian Distribution Grid

Abstract

Norge har satt seg et mål om å redusere klimagassutslippene med 40% innen 2030. En betydelig bidragsyter for å nå dette målet er overgangen til elektrisk transport. Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan et modellert nettverk responderte på høyeffekt lading med høy andel elbiler og hvordan ulike tiltak kunne redusere påvirkningen av lading av elbil, med fokus på de langvarige spenningsvariasjonene. Nettverket ble undersøkt ved hjelp av lastflytanalyser, som ble utført i MATPOWER, en pakke i MATLAB®. Analysen baserte seg på timesoppløste verdier, hvor det ble utført en lastflytanalyse for hver time, for 24 timer. Ulike studier ble utført i MATLAB®, representert som forskjellige scenarier av lading. Forskjellen mellom disse ladescenariene var antall ladeuttak, varierende fra 2 til 20 uttak. For hver studie var ladestasjonen utstyrt med individuelle ladeuttak på 150 kW. Selv uten noen form for lading, ble den antatte spenningsgrensen på -5% overskredet flere timer for de høybelastede månedene. Med implementering av en ladestasjon bestående av opptil seks ladeuttak, ga det betydelige små utslag. Det mer interessante scenariet hvor det ble implementert en ladestasjon med 20 ladeuttak, ga et spenningsfall på 0,92% mer enn for scenario en, hvor ingen ladestasjon var tilkoblet. I tillegg til dette ble spenningsgrensen overskredet i ytterligere seks timer. Metodene som ble brukt for å redusere påvirkningen av elbil lading ble introdusert som batterilagring og økt kabeltverrsnitt. Som et resultat av disse strategiene ble spenningen hevet over minimumsgrensen på -5% for de fleste timene. Det ble konkludert med at selv med en stor andel elbiler og med sitt høye effektbehov, kan spenningskvaliteten forbedres betydelig ved bruk av smarte og allerede utviklede strategier for nettforbedringer.
Read the publication

Category

Master thesis

Language

English

Author(s)

Affiliation

  • SINTEF Energy Research / Energisystemer
  • Norwegian University of Science and Technology

Year

2020

Publisher

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

View this publication at Norwegian Research Information Repository