To main content

Agile coaching in Norway and the USA: The role of the agile coach in teamwork, organisational culture and leadership

Abstract

Smidig coaching har nylig blitt innført for å støtte suksessfull anvendelse og bruk av smidige metoder i programvareutvikling. Imidlertid jobber smidige coacher med problemstillinger som også hører til arbeidspsykologi, blant annet teamkommunikasjon, arbeidsmiljø og ledelse. Formålet med denne studien er å beskrive hvordan smidig coaching er praktisert i Norge og USA. Femten kvalitative intervju med nåværende smidige coacher ble analysert gjennom en induktiv tematisk analyse, noe som resulterte i tre temaer: teamarbeid, forretningsagilitet og bedre produkter. Den tematiske strukturen er sammenlignet på tvers av landene. Oppgaven tar utgangspunktet i organisasjonspsykologisk litteratur for å drøfte hvilken rolle smidige coacher spiller i teamarbeid, organisasjonskultur og ledelse. Det er foreslått at smidig coaching kan forbedre teamarbeid gjennom å fremme teams interne koordineringsmekanismer. Det viser seg også at smidig coaching transformerer organisasjonskultur i tråd med prinsippene i smidig programvareutvikling. I tillegg, forsøker smidige coacher å støtte transformasjonsledelse, noe som kan være en god basis for smidig metodikk. Sammenligning av praksisene på tvers av landene tyder på at norske smidige coacher fokuserer mer på arbeidsmiljø enn deres amerikanske kollegaer, og at de samtidig bruker mindre tid på å trene ledere og kunder. Organisasjoner som ønsker å lykkes i å anvende og bruke smidig metodikk, anbefales å gi de smidige coachene tilstrekkelig påvirkning på konteksten rundt team. Norske smidige coacher kan dra nytte av å øke oppmerksomheten mot ledere og kunder.
Read the publication

Category

Master thesis

Language

English

Affiliation

  • SINTEF Digital / Software Engineering, Safety and Security
  • University of Oslo
  • Norwegian University of Science and Technology

Year

2020

Publisher

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

View this publication at Norwegian Research Information Repository