To main content

Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 5. TFoU-rapport 2020:11

Abstract

Rapporten kartlegger og belyser hvordan barnehageeiere og universitet- og høgskolesektoren forstår og utøver barnehagebasert kompetanseutvikling i et partnerskap. Casefylkene har ulike utgangspunkt med tanke på geografi, antall universitet og høgskoler (UH) og antall regionale kompetansenettverk (RKN), og vi finner ulike måter å arbeide med utvikling av kompetansehevingstiltak. Fylkesmannen skal legge til rette for at partnerskapene skal fungere. Undersøkelsene våre har hentet inn data fra både barnehageeiere og andre deltakere i regionale kompetansenettverk og UH, og har forsøkt å finne ut hvordan partnerne forstår partnerskapet, utøver sin rolle, hvordan UH organiserer seg før og etter de har gjort kompetanseutviklingstiltak i barnehagene. Kommuner og private barnehageeiere deltar i nettverk som skal kartlegge og forstå kompetansebehov i barnehagene og sammen med UH og fylkesmannen i samarbeidsforum sørge for at barnehagene får mulighet til å delta i et riktig kompetanseutviklingstiltak.
Read the publication

Category

Research report

Language

Norwegian

Author(s)

Affiliation

  • SINTEF Digital / Technology Management
  • Queen Maud University College of Early Childhood Education

Year

2020

Publisher

Trøndelag Forskning og Utvikling AS

ISBN

9788277323121

View this publication at Norwegian Research Information Repository