Til hovedinnhold
På oppdrag fra Forbrukerrådet har Petter Bae Brandtzæg og Marika Lüders ved SINTEF skaffet kunnskap om utfordringene som nye medietjenester stiller oss ovenfor.

Forskerne har foretatt spørreundersøkelse av norske nettbrukere, analysert medietrender, intervjuet Facebookbrukere og gått gjennom brukervilkår på sentrale nettsteder.

- Vi ser at sosiale medier øker i bruk, sier Petter Bae Brandtzæg. - 66 prosent av nettbrukerne i Norge bruker nå nettsamfunn. 60 prosent benytter seg av Facebook. Twitterbruken har økt til 9 prosent, og YouTube og Wikipedia er de brukerskapte tjenestene som benyttes av flest personer totalt sett.


Aner risiko, men vil være med
En av konklusjonene til forskerne er at Facebook gir et relativt dårlig personvern – både gjennom selve tjenesten, designet, brukernes kompetanse og manglende bevissthet i forhold til å verne seg selv.

- Det er helt opp til den enkelte å legge ut informasjon på nettet, men dessverre kjenner ikke alle konsekvensene, sier Marika Lüders. – Informantene vet for eksempel lite om hvordan Facebook utnytter personlig informasjon til kommersielle formål.

I intervjuene sier Facebookbrukerne at de vet lite om hvordan personlige informasjon kan utnyttes, men at de ønsker kontroll. Samtidig finner de trygghet i at så mange deltar og at de har hørt lite om uheldige episoder. De gir bort personopplysninger uten å sette seg inn i hvordan informasjonsflyten går, og de er mest overrasket over hva andre får seg til å publisere.

- Facebook har blitt en viktig arena for å kunne delta og være sosial i miljøet du er en del av. Men personopplysninger blir stadig enklere å samle og sette sammen uten at brukerne har kontroll på dette, sier Brandtzæg.


Negative konsekvenser
Det er ikke bare annonsører og reklamebransje som kan sko seg på å hente ut tilpasset informasjon om hvilken type musikk vi liker og hvilke interesser vi har.

Når vi mister kontrollen over personopplysningene våre, kan disse også brukes mot oss – for eksempel i jobbsøknadsprosesser. Din private sone skrumper inn, samtidig som faren for ID-tyveri og graden av uønsket kontakt, øker. 

 

Framtidig medielandskap
De to SINTEF-forskerne tror informasjonsflyten vil øke enda mer framover, bli mer uoversiktlig og kaotisk. Omfange av nettverksmedier – som for eksempel Google Wave og mobile smarttelefoner, vil komme for fullt og mennesker og objekter vil veves ytterligere sammen.
- Dette kan gjøre oss enda mer sårbare i forhold til personvern, sier Marika Lüders. – De fleste brukerne skjønner ikke rekkevidden av den moderne informasjonsflyten. Det er heller ingen som setter seg ned og leser kronglete betingelser og brukervilkår. Vi flytter i økende grad kontrollen av personlig informasjon over i hendene på andre.


Her kan du lese rapporten: