Til hovedinnhold

Optimal sportsplanlegging

Optimal sportsplanlegging

Publisert 10. mars 2016
Med drahjelp fra SINTEF satser den nordnorske bedriften Profixio på å bli globalt ledende på å planlegge turneringer innen håndball, fotball og volleyball.
Main intro image
Daglig må tusenvis av idrettsorganisasjoner, og klubber planlegge sportsligaer og turneringer rundt om i verden. Hvilke lag skal spille med hvem til hvilken tid? Et matematisk problem med en rekke forskningsutfordringer. Foto: ThinkStock.

Nylig fikk prosjektet Sporting 12 millioner av Norges forskningsråd. Pengene skal gå til å lage et nytt optimeringsverktøy for Profixio så de i siste omgang kan drive internasjonal skjemalegging for fotball i land som USA og Argentina.

Vanskelig matematisk problem

Daglig må tusenvis av idrettsorganisasjoner, foreninger, klubber og arrangører planlegge sportsligaer og turneringer rundt om i verden. Hvilke lag skal spille med hvem til hvilken tid? I tillegg krever reglene at begge lag skal ha nok hviletid mellom spillene, og sponsorer ønsker spesielle spilletider der reklame er mest lønnsomt.

– Dette er et vanskelig matematisk problem med en rekke forskningsutfordringer. Hvis seks lag deltar, finnes det 720 ulike kombinasjoner. Med 12 lag er det 479 001 600 ulike kombinasjoner. Når enkelte turneringer har 50 lag, sier det seg selv at det er veldig tidskrevende og nesten umulig å få det til optimalt, sier Tomas Nordlander ved SINTEF. – Likevel tyr de fleste brukere til manuell planlegging eller, i beste fall, til bruk av dataverktøy av dårlig kvalitet.

Norge er ett av få land som har tradisjoner for å bruke matematiske optimaliseringsteknikker for å hjelpe til med idrettsplanlegging. SINTEF-forskere har i mange år hjulpet Norges Fotballforbund (NFF) i planleggingen av profesjonelle ligaer som «Tippeligaen» og «OBOS-ligaen», og forskernes optimeringslister er blitt brukt på Norway Cup hvert år.

Optimaliseringsmotor

Bedriften Profixio (tidligere Spectare), etablerte seg i 1998. De jobbet noen år med programvare som kunne støtte opp under manuell planlegging av turneringer, og forsøkte deretter å opprette en planleggingsmotor for å øke kundeverdien. Men etter å ha brukt mye tid og penger, konkluderte ingeniører i bedriften med at de ikke var i stand til å utvikle en slik motor, og innså at det var det nødvendig med mer dyptgående matematisk kompetanse.

Optimeringsgruppen ved SINTEFs avdeling for Anvendt matematikk ble kontaktet, og de utviklet motoren CupCom i 2006. Kundene kunne nå produsere bedre kvalitet på tidsplanene på en brøkdel av tiden de brukte på å gjøre det manuelt, og Profixio ekspanderte i Norge og Sverige.

–Den nye programvaren har planlagt rundt fem hundre tusen kamper siden 2006, over hundre tusen bare i år. CupCom har gitt oss mulighet til å posisjonere oss som det viktigste sports -scheduling software- selskapet i Skandinavia. Likevel – for å kunne vokse innenlands, internasjonalt, og å legge inn nye uutnyttede markedssegmenter, trenger vi stadig mer forskningsbasert innovasjon. Derfor søkte vi nå sammen med SINTEF om midler, og kan nå gå i gang med en videreutvikling, forteller Ole Kristian Engvoll i Profixio.

Markedsmål

Bedriftens visjon er å bli et ledende globalt selskap innen sportsplanlegging innen 10 år. Målet er å planlegge et minimum av 1000 turneringer årlig i Norge og Sverige innen 2 år, utvide til tre store europeiske land etter 4 år, og å bli en global leder innen idrettsplanlegging i 2020.

–Vi skal derfor utvikle det som mangler i dag; nemlig farten på produktet for sluttbrukere, raske løsninger av høy kvalitet og en fleksibel, god brukeropplevelse, sier Tomas Nordlander.

–Turneringer er den viktigste inntektskilden for alle klubber i Norge og Sverige i dag. Alle slike turneringer krever at deltakerne skal betale en registreringsavgift. Vanligvis har en turnering 150-200 lag. I noen tilfeller kan turneringer har opptil 1500-2000 lag som i Norway Cup. Dette genererer betydelig høyere inntekter, sier Engvoll.

Profixios primære forretningsmodell er derfor å få et stort nettverk av turneringseiere som gjør 95-100 prosent av jobben uten behov for støtte, i motsetning til i dag der de fleste sluttbrukere trenger hjelp fra bedriftens side.
Videre har bedriften tro på at de kan nå ut til nye markedssegmenter.

–Ved å støtte nye turneringsstrukturer som Swiss Ladder og Knockout, kan vi betjene bordtennis, badminton og padle tennis i tillegg til individuelle idretter som dart og sjakk. Dette vil åpne opp et stort marked i Spania og Sør-Amerika, sier Ole Kristian Engvoll.