Til hovedinnhold

Når og hvor skal man strø?

Når og hvor skal man strø?

Publisert 17. desember 2013
Bilens hjerne registrerer informasjon som at ABSen eller ESPen kobler inn. Dette er informasjon som flere kan ha nytte av.
Main intro image

Ifølge SINTEF-forsker Tomas Levin, som forsker på «smart datafangst» i biler, ser forskerne for seg to anvendelsesområder i hovedsak: Det ene er at man kan samle sanntidsinformasjon om veg- og føreforhold, som at det er glatt, og bruke denne informasjonen til effektivt vegvedlikehold. Det andre er beregninger av kostnader ved rushtrafikk.
I dag er vegvedlikehold som strøing og brøyting basert på ulike kilder som eksempelvis rapporter fra en vegoppsynsmann, værmeldinger og kvalifisert gjetning. Man kan få vesentlig bedre informasjon basert på data fra bilen. Og innsamlingsjobben er i tillegg kostnadseffektiv.

Denne saken er hentet fra Gemini.no - Forskningsnytt fra NTNU og SINTEF