Til hovedinnhold

Det var offshorepersonell fra Eni Norge og Saipem som tok jobben med å hoppe i sjøen, og det gjorde de fra "mann-over-bord-båten" til standbyfartøyet Njord. Om det skjer en ulykke med helikopter,skal denne båtttypen  om finnes i fartøy/supply-båter rundt oljeplattformen, raskt kunne plukke opp folk.

 

Videreutvikling
Det er oljeselskapet Eni Norge som står bak og har finansiert utviklingsprosjektet av den nye SeaBarents-drakten. Tidligere – har helikopterdrakten SeaAir – fra 2006 -vært det eneste produktet i sitt slag i verden som har fått internasjonal godkjennelse av Luftfartstilsynet og Sjøfartstilsynet. Produsenten, Helly Hansen, ga den gang SINTEF i oppdrag å utvikle løsninger for kjøling og varmeisolasjon, og drakten har vært en suksess.

Sammen med produsenten Hansen Protection har SINTEF videreutviklet SeaAir-drakten for bruk i arktiske farvann. Det har vært jobbet med forbedringer ut i fra de spesielle utfordringene knyttet til mørketid og tøft klima med lave sjø- og lufttemperaturer som man møter i disse områdene. To forhold har vært spesielt viktig i arbeidet: bedre beskyttelse mot kulda for hender og føtter, samt bedre brukervennlighet av funksjonaliteten på drakten i kulde. 

Det er viktig å opprettholde temperaturen på fingre og hender for å sikre at mannskapene for eksempel vil klare å klatre opp i en redningsflåte i en kritisk tidlig fase etter evakuering fra helikopteret ved nødlanding på sjøen.
Videre har det vært jobbet med å gjøre funksjonelle løsninger på drakten enklere å bruke i kulde.

–Vi har for eksempel sett på kameratlinen som brukes til å feste seg til andre i sjøen slik at man ikke flyter fra hverandre i sjøen. Dette vil bidra til en mer effektiv søk – og redningsaksjon.
Den nye festekrok har nå blitt større og lettere å håndtere- også med vottene på og festeløkkene har blitt mer synlige og tilgjengelige, sier SINTEF-forsker Ole Petter Næsgaard.

Viktige detaljer
Forskerne har også jobbet med synlighet: Alle funksjonelle detaljer på drakten som brukerne må håndtere på et eller annet vis (dra i /feste til) har fått en kontrastfarge så de lettere skal vises, og det er jobbet med optimal plassering av nødlys og reflekser.

– i tillegg har drakten fått en egen lommelykt festet på votten, så den forulykkede kan orientere seg i nær omkrets i sjøen for å oppdage andre personer eller en redningsflåte som flyter i nærheten.


Hansen Protection AS

Sea-Barents er et ENI-finansiert prosjekt. SINTEF har samarbeidet med Hansen Protection AS som står bak utviklingen/produksjonen og har bidratt med egeninnsats i prosjektarbeidet. Firmaet ble for et par år siden solgt ut fra Helly Hansen.