Til hovedinnhold

“Godlukt” skal lokke fisken på kroken

“Godlukt” skal lokke fisken på kroken

Publisert 11. juli 2013
Med forskere i ryggen lanserer norsk gründerbedrift fiskelykke på tube.
Main intro image
Spesial-agn utviklet av norske forskere skal gjøre det lettere å lure både laks og andre fiskeslag på kroken. Foto: © jacomstephens

Ved å utnytte luktstoffer fra havets spiskammer, har instituttene NOFIMA og SINTEF sammen med oppstartbedriften Polybait utviklet en krem som kan påføres fiskeredskap. Det hele i håp om at lukten vil trekke mer fisk til agnet.

– Det finnes alt flere varianter av agn med luktstoffer på sportsfiskemarkedet. Men det foreligger lite vitenskapelig dokumentasjon på at de fungerer, sier seniorforsker Sten Ivar Siikavuopio ved matforskningsinstituttet NOFIMA.

Men dere kan framlegge slik dokumentasjon for kremen dere har bidratt til å utvikle?

Ja, det kan vi.

Sports- og yrkesfiskere

Den norskutviklede kremen er beregnet både på sportsfiskere og yrkesfiskere.

Ifølge gründer Svein Kvalvik i Polybait vil kremen bli markedsført med tanke på sportsfiske med flue og sluk, samt linefiske etter kveite og profesjonelt juksa-fiske.

Kvalvik forklarer at kremen er et biprodukt av et stort og beslektet prosjekt. Her er Polybait, NOFIMA og SINTEF i gang med å utvikle duftende, syntetisk agn for autolineflåten, med støtte fra Norges forskningsråd.

Tidlige inntekter

Lykkes “moderprosjektet”, vil det ikke lenger være nødvendig å bruke matfisk til agn på autolinebåter. Da vil disse fartøyene også spare den energien og plassen som i dag går med til å fryse ned agn ombord.

Slår den nyutviklede kremen an, vil nyetablerte Polybait i Tromsø få inntekter alt før autolineprosjektet er i mål.

Utnytter biologisk restråstoff

Begge prosjektene har, ifølge NOFIMAs Sten Ivar Siikavuopio, samme utgangspunkt: et norsk forskningsresultat som viser at torsk er i stand til å oppdage duftmolekyler på hele 700 meters avstand.

NOFIMA – Europas største innenfor næringsrettet utvikling og forskning på akvakultur, fiskeri og mat – har hatt ansvaret for å sirkle inn luktstoffene som Polybait bruker.

I dette arbeidet har instituttet utnyttet restråstoff fra fiskeindustrien.

Duften av byttedyr

Resultatet er blitt tre ulike kremer – en for fangst av torsk, en for kveite og en for laks. Luktstoffene er hentet fra arter som er byttedyr for disse fiskeslagene.

– Vi har tatt utgangspunkt i det vi vet at disse fiskene liker. Når det gjelder torsken har vi i tillegg gjort en spesielt grundig jobb gjennom en rekke forsøk i kar, forteller seniorforsker Siikavuopio – på telefon fra NOFIMAs hovedkvarter i Tromsø.

Avansert innpakning
Fortykningsmiddelet som gjør det mulig å påføre luktstoffene i form av en krem, er utviklet over 1000 kilometer lengre sør, hos SINTEF i Oslo. Ferdinand Männle, markedsdirektør hos SINTEF Materialer og kjemi, opplyser at instituttet har løst flere oppgaver på en gang:

– Vi har gitt kremen egenskaper som gjør at den brytes ned i vann over tid. Dette for å hindre at redskapen skal tiltrekke seg fisk til evig hvis snøret skulle ryke. Samtidig har vi sørget for at kremen ikke løser seg for raskt i vann. Vitsen ville jo være borte om den ble skylt bort kort tid etter at snøret dyppes.  Forsker Huaitian Bu har hatt en sentral rolle ved å balansere disse kravene.

– I tillegg har vi sikret at mesteparten av kremen kan lages av fornybare ressurser.

Ti prosent mer fisk?

Polybait-gründer Svein Kvalvik er nå klar til å begynne markedsføringen av kremen.

– Tror du noen sportsfiskere vil hevde at det er juks og “unfair” overfor fisken å bruke luktstoffer som lokkemiddel?

Det kan godt være.

– Kan det bli slagsmål i lakseelver dersom noen tror at laksen er blitt lokket forbi vallet deres med godlukt?

Til dette er det å si at vi synes det vil være enormt bra om noen klarer å øke fangsten sin med ti prosent ved hjelp av kremen vår.

– Så eventuelle fornærmede vil fortsatt ha nitti prosent av egne sjanser i behold?

Nettopp, humrer Svein Kvalvik.

Denne saken er hentet fra Gemini.no - Forskningsnytt fra NTNU og SINTEF

Markedsdirektør