Til hovedinnhold

Fiskelykke med BIA

Fiskelykke med BIA

Publisert 18. juni 2014

Da et av Norges eldste industriselskaper skulle utvikle et nytt system for fiske med line fikk de hjelp av BIA og SINTEF. Dette resulterte i Autoline SelectFish System – et linefiskesystem som gir økt verdiskaping, større sikkerhet om bord på fiskefartøyet og høy miljøgevinst.

Autoline SelectFish System er et fullautomatisert system for linefiske. Systemet har vært under utvikling gjennom flere år, med støtte fra BIA.

– For oss vil dette systemet åpne et stort internasjonalt marked. Vi startet opp et BIA-prosjekt i samarbeid med Nofima allerede i 2006. Nofima bidro med innsamling av dokumentasjon, og arbeidet med de kravspesifikasjonene et nytt system krever, sier daglig leder Christian Hedløv Engh i Mustad Autoline AS.

Stor miljøgevinst
I 2011 startet et nytt BIA-prosjekt i samarbeid med SINTEF, der målet har vært å sette resultatene fra det første prosjektet ut i praksis. Fordelene med linefiske kontra fiske med trål er mange, både økonomiske og i et miljøperspektiv, i følge spanske myndigheter og fiskere.

–Spanjolene trekker frem at vi unngår skader på havbunnen, drivstofforbruket blir lavere, fisket er mer effektivt fordi man dekker et større havområde og man unngår problematikken med tapte garn som står i havet over mange år, forteller prosjektleder Lasse Rindahl fra SINTEF Fiskeri og Havbruk.

Testet i Spania
Mustad og SINTEF valgte altså Spania som arena for testing og utvikling av systemet.

– Årsaken til at vi ønsket å prøve ut systemet der er at spanjolene har lang tradisjon for linefiske. Men de bruker gammel teknologi, og mye av arbeidet gjøres manuelt. Dette er en svært konservativ bransje. Skal vi lykkes må vi bevise at vårt system er økonomisk bærekraftig, understreker Engh.

For å få det til må man vite konsekvensene av mange parameter i systemet. Det er lagt mye tid og ressurser i testing og dokumentasjon, slik at resultatet blir større fangst og ikke mindre.

Forsøk på en båt i Spania og implementering av systemet på flere båter i Nord-Norge, har vist at det er driftsøkonomisk fornuftig å bruke systemet. Det koster om lag 1,5 millioner å ta det i bruk, og nedbetalingstiden er fra halvannet til to år.

Bedre sikkerhet om bord
– Systemet gir store sikkerhetsfordeler. I dag setter spanjolene ut lina manuelt. Det er farlig. Man kan få kroken i hånden eller andre steder på kroppen. Når lina skal egnes arbeider de på en benk på dekk. Dette er ukomfortabelt og potensielt farlig i dårlig vær, forklarer Rindahl.

Med et fullautomatisk system egnes og settes lina mekanisk. Når kroken kommer opp renses den og legges opp på et lagringssystem mekanisk. Forsynet – som er den meteren med line som går ut fra hovedlina, der kroken er festet – blir tatt av og på automatisk.

– Her i Norge egnes ofte lina på land før stampen med line bæres om bord i båten. Det er vanskelig å håndtere stampen i båten, og tungt å flytte den til og fra båten. Så Helse, miljø og sikkerhet er et viktig element for fiskere som vurderer å implementere systemet, påpeker Lasse Rindahl.

Langsiktig produktutvikling gir sikrere investering
– For Mustad Autoline har støtten fra BIA og det nære samarbeidet med SINTEF gjort det økonomisk tryggere å utvikle AutoSelect Fish-systemet. Vi har kunnet bruke lang tid, noe som er nødvendig for et godt og økonomisk bærekraftig resultat, og gjennom SINTEF har vi fått tilgang til svært høy kompetanse innen fiskeri og havbruk.

– Resultatet har blitt et produkt for mer effektivt, mer miljøvennlig og tryggere fiske. Det er store markeder for linefiske over hele verden, og Autoline SelectFish System gir oss muligheten til å konkurrere i disse. Det er også svært gledelig at markeder i andre maritime bransjer har åpnet seg, avslutter Christian Hedløv Engh.

Artikkelen er skrevet av: Audun Drivenes  for forskningsrådet

Prosjektvarighet:

01.09.2011 - 31.12.2013