Til hovedinnhold
Norsk English

Donald i brødboksen

Et Trondheims-bakeri mottok i vår en av de mest spesielle forespørslene i brødets historie. Mills ønsket brød med Donald Duck-utseende! Da var det godt å ha et høyteknologisk forskningsmiljø i nabolaget.
 

Donald-brødet er et resultat av samarbeid mellom teknologer og bakere. Både daglig leder Reidar Hovtun i 5x Verkstedkompetanse og kvalitetsleder Stig Magne Torve hos Mesterbakeren Trøndelag er fornøyd med resultatet. Foto: Svein Tønseth

Sammen har bakere og teknologer i Trondheim løst den uvanlige oppgaven. I Østre Rosten bakes nå mellom 8000 og 9000 brød ukentlig med Donald-relieff på toppen. Se innslag fra NRK Midtnytt.

Og dette produktet for de yngste er ikke som andre tilleggsprodukter fra barnefilmens verden!

Spiselige spinoff-produkter fra underholdningsindustrien er nemlig som regel søtsaker. Men her har samarbeidspartnerne klart å koble en kjent og kjær figur til sunn og næringsrik kost. Disney krevde nemlig høyt fiberinnhold i det utradisjonelle brødet. 

Ingen enkel jobb
– Vi tok utfordringen på strak arm. Men da vi gikk ut av møterommet, lurte vi på hva i huleste vi hadde sagt ja til. Ingen hadde jo noensinne laget former av den typen vi ville trenge, forklarer kvalitetsleder Stig Magne Torve hos Mesterbakeren.

Etter at bakerne sjøl hadde prøvd å lage former av trolldeig, uten spesielt heldig utfall, var det hjelp å få ved SINTEF, viste det seg.

Bindeledd mellom forskning og industri
Hos SINTEF traff de seniorrådgiver Terje Bakken – representant for et eget formidlingsprogram mellom forskningsmiljøet og små og mellomstore bedrifter.

Via ”Kompetansemeglingsprogrammet”, som flere offentlige instanser finansierer, koblet Bakken Mesterbakeren til det vesle SINTEF-knoppskuddet 5X Verkstedkompetanse.

Levende materiale
5X er spesialist på produktutvikling. Tidligere SINTEF-forsker Reidar Hovtun, som tok ballen, har vært med på å konstruere det meste – fra armproteser til steinkløyvere.

Men brødformer med Donald-preg var langt fra hverdagskost, selv for ham. Hovtun er mest vant til sluttprodukter av metall eller plast.

– Hadde det enda vært kjeks! Men her handler det om grov og fiberrik brøddeig som skal heves. Et levende materiale. Som ble ekstra krevende, all den stund vi hele tida måtte vi være særdeles pietetsfulle overfor Disney-konsernets designkrav, forteller Hovtun. Ble for eksempel svingene rundt nebbet for krappe, ville det ikke komme deig inn i den delen av formen!
 
Fra tegning til brødform
Etter innledende diskusjoner, der bakere og teknologer var innom kjegleformede brød med Donald-fasong, nøyde de seg med å bruke Donalds hode – som relieff

På PC’en skannet Hovtun inn en todimensjonal Donald-tegning, slik vi er vant til å se figuren på trykk. Så digitaliserte han tegningen og startet konstruksjonsjobben, som blant annet gikk ut på å bestemme hvor dypt i ansiktet pupillene skulle ligge, og hvor langt fram matroslua skulle stikke.

Eksamen hos Disney
Ut fra de tredimensjonale modellene som vokste fram på Hovtuns dataskjerm, ble det frest ut former i aluminium – for utprøving på bakeriet. Så ble den endelige formen  valgt, og de siste bakeritekniske justeringer lagt inn.

– Vi måtte bygge om resepten og tilføre mer kraft i deigen ved å forsterke glutennettverket. Ellers ville vi ikke klart å fylle Donald-figuren helt, forklarer Stig Magne Torve hos Mesterbakeren.

Underveis i prosessen måtte først brødformene, og til slutt det endelige brødet, sendes Disney-konsernets Europa-kontor for godkjenning. Både formene og sluttproduktet besto sine eksamener!

Former fra Stjørdal
Fra Hovtuns datamaskin ble det tredimensjonale Donald-hodet overført til produksjonsbedriften Stjørdal 3D Verksted. Samme vei gikk et tilhørende dataprogram bestående av nødvendige instruksjoner for en datastyrt fresemaskin.

Fra Stjørdals-bedriften har Mesterbakeren fått drøyt 220 Donald-lokk i aluminium til sine brødformer.

Godt mottatt
Gudrun Breistøl hos prosjektets oppdragsgiver, Mills Proff Partner, forklarer at Mills var ute etter brød som appellerer til barn – og at det som fantes i den retning fra før kun var egne brødposer med dekor tilpasset de yngste.

Hun opplyser at Donald-brødet er blitt godt mottatt i markedet.

– Salget har gått over all forventning, sier Gudrun Breistøl.


Av Svein Tønseth