Til hovedinnhold

Shecco ser dagens lys i 2001. Selskapets forretningsidé består i å markedsføre, viderelisensiere og videreutvikle den norskutviklede CO2-teknologien. Shecco har eksklusive globale rettigheter til å lisensiere den patentbeskyttede teknologien videre.

Grønn visjon
– Vår visjon er å bidra til at verden får miljøvennlig kjøle- og varmepumpeteknologi. Målet vårt er å være en nøkkelorganisasjon på dette feltet, sier adm. direktør Kjell Stenstadvold i Shecco.

Ikke-eksklusive avtaler
Så langt har Shecco satset på å viderelisensiere teknologien til store selskaper med store salgsvolum – på ikke-eksklusiv basis; det vil si gjennom avtaler som gjør at flere systemleverandører kan bruke teknologien side om side i samme marked.

Storaktør i Japan
Tappevannsvarmepumpen tok av først – og det skjedde i Japan.

Fra Shecco kjøper japanske Denso alt høsten 2000 retten til å bruke patentet til å lage tappevannsvarmepumper for boliger. De følgende årene inngås tilsvarende avtaler med to andre store japanske leverandører. 

Ved utgangen av 2006 er det totalt solgt 800 000 CO2-baserte varmepumper for tappevannsoppvarming i Japan. Selskapene som har avtaler med Shecco er størst på dette markedet.

Kyoto-bidrag
Mye av salgssuksessen skyldes at Denso gikk i allianse med Japans største strømleverandør – Tokyos energiverk, som markedsfører varmepumpa fra Denso i storstilte reklamekampanjer.

I Japan selges alle CO2-varmepumper under det felles, gratis kampanjenavnet "Eco Cute". Disse varmepumpene er blitt en viktig del av Japans ”Kyoto-tiltak”. 

Fem millioner enheter i 2010
Varmepumpene konkurrer med gassfyrt oppvarming av tappevann. Japan har som mål at nasjonen skal ha installert fem millioner slike varmepumper i 2010.

Klarer nasjonen dette målet, vil Shecco-teknologien ha redusert Japans CO2-utslipp med 1,5 prosent!

Aktiv på mange fronter
Men tappevannsvarme er langt fra det eneste markedet Schecco har siktet seg inn på.

Selskapet satser også på klimaanlegg i bil som anvendelse for systemet. Her har selskapet lisensiert sin teknologi til to store japanske leverandører.

Videre har Shecco avtaler med leverandører om bruk av teknologien i bruskjølere, i store varmepumper for tappevannsvarme, i små varmesentraler i boliger samt til transportkjøling (kjølebiler, containere og busser).

– I tillegg har vi ambisjoner også når det gjelder kommersiell kjøling, det vil si kjøle- og frysegondoler i butikk, sier Kjell Stenstadvold.

Grønne skritt
På selskapets reklamemateriell kryper en gecko – en firfisleart som har overlevd i millioner av år. Den tilpasser kroppstemperaturen etter omgivelsene for å minimalisere sitt energiforbruk. 

Valget av logo var naturlig for et selskap som markedsfører energieffektive produkter. 

Jo flere markeder det vesle grønne logodyret erobrer, jo grønnere vil Sheccos gecko gjøre verden…