Til hovedinnhold

4000 rakettmotorer

4000 rakettmotorer

Publisert 7. juli 2016

Ariane 5 er den siste, og hittil kraftigste, bæreraketten utviklet av den europeiske romfartsorganisasjonen ESA. Sammen med Nammo har SINTEF Raufoss Manufacturing vært involvert i prosjektet, helt fra utviklingsfasen på 90-tallet til nå.

Motoren til bæreraketten Ariane 5. Foto: Nammo

Bæreraketten Ariane 5 har mellom seks og syv oppskytninger i året, hvor satellitter plasseres i bane rundt jorden, og er den siste, og hittil kraftigste, bæreraketten utviklet av romfartsorganisasjon ESA.

Nammo ble involvert i prosjektet på begynnelsen av 90-tallet da ESA gikk fra Ariane 4 til Ariane 5. I det komplekse prosjektet har selskapet levert separasjonsmotorer, akselerasjonsmotorer og en sikringsmekanisme for pyrotekniske komponenter.

SINTEF Raufoss Manufacturing (SRM) har også vært involvert fra utviklingsfasen til nå, blant annet med materialutvikling, metallforming og varmebehandling. – Vi har formet og varmebehandlet alle rakettmotorene fra oppstarten til nå, i nivå 4000 stk, forteller Jon Sandvik, forskningssjef i SRM.

Oppstartsfase

I oppstarten av prosjektet sto materialvalget mellom stål eller aluminium. – Lyktes Raufoss i å lage motoren i en høyfast aluminium legering med styrke over 500 MPa, ville ordren komme til Raufoss, forteller Ola Jensrud, sjefforsker i SRM.

Ved å velge en AA 7475 legering, forme og varmebehandle denne på en alternativ måte i forhold til standard praksis, klarte Raufoss Materialteknologi kravene til duktilitet og styrke slik at produktet ble godkjent hos Nammo og ESA.

Formingsprosess

– Formingsprosessen fra rondell til motor-casing er unik siden ingen andre har lytes i oppnå så høy styrke i produktet, og samtidig omforme så mye, og ha minimalt materialtap i tillegg, forteller Ola Jensrud.

Utviklingsjobben ble gjort i Raufoss Materialtekniske Senter fra 1990 til 1993. I ettertid har alltid det materialtekniske miljøet på Raufoss og nå SINTEF Raufoss Manufacturing deltatt i produksjon og forbedring av produktet.

Klar til oppskytning i 2017

Nammo jobber nå med å forbedre designet på en hovedkomponent i sikringsmekanismen til rakettmotoren. Planen er å ha en ferdig utviklet sikringsmekanisme tidlig i 2017, før oppskytningen i løpet av året.

Sjefforsker