Til hovedinnhold
Norsk English

Slepetanken på Tyholt åpner igjen april 2024

Gul fergemodell med bølger i slepetanken.
Slepetanken på Tyholt, Trondheim, åpner igjen denne våren etter installasjonen av en splitter ny bølgemaskin.

Med byggingen av det nye Havteknologisenteret har Slepetanken periodevis vært utilgjengelig for modelltesting, men fra april vil tanken være i full drift fram til de nye laboratoriene i Havteknologisenteret står klare.

Et prosjekt som nylig har dratt nytte av Slepetanken, er samarbeidet mellom Bergenske LMG Marin og BC Ferries fra British Columbia, Canada. De har testet ut en ny generasjon pendelferger med fire trekkende thrustere (fremdriftsenheter).

Disse store fergene med kapasitet på opptil 2100 passasjerer og ca. 360 biler (2200 banemetere) vil operere på de travle rutene mellom Metro Vancouver og Vancouver Island i Canada.

Illustrasjon av BC Ferries' nye fergemodell
Illustrasjon: BC Ferries

Stephen Normore, BC Ferries' Shipbuilding Project Manager, snakker om samarbeidet med LMG Marin og testfasilitetene i Trondheim:

"BC Ferries er takknemlig for LMG Marins pågående designinnsats og for at SINTEF la til rette for å kjøre modelltestprogrammet samtidig som anlegget deres oppgraderes. Med behovet for å designe det mest energieffektive fartøyet for BC Ferries og for å best forstå energibehovet til et fremtidig hel-elektrisk skip, var nøyaktigheten av modelltester gir for å predikere ytelsen til fartøyet avgjørende. Dette er grunnen til at BC Ferries gikk i partnerskap med disse to ledende organisasjonene på dette feltet."

Det er gjennomført et stort testprogram både i Slepetanken og i Havbassenget for å verifisere designet og energitall som ligger til grunn for videre arbeid i prosjektet.

Ole Kristian Vikenes, prosjektleder i LMG Marin, understreker viktigheten av å utføre tester i Slepetanken:

«Selv om CFD-simuleringer har utviklet seg raskt og er mye brukt for motstands- og propellytelsesberegninger, er det fortsatt viktig å verifisere resultatene i en slepetank. Diskusjonene og samarbeidet med SINTEF før og under modelltestingen er viktig og verdifullt for å ende opp med et optimalisert design som tåler fremtidens miljøkrav om lavere utslipp.»

Slepetanken i perspektiv uten båter.

Ny bølgemaskin

Etter testingen for BC Ferries, er tanken nå tom igjen for å fullføre installasjonen av den nye bølgemaskinen. Når den er ferdig, er tanken igjen tilgjengelig for modelltesting. Anders Alterskjær, forskningsleder for skipshydrodynamikk ved SINTEF Ocean, forklarer:

"Vi er glade for å ha tilbake den kjære Slepetanken vår, etter en periode med tilpasninger og installasjon av den nye bølgemaskinen. Slepetanken er et viktig verktøy for forskning, utforskning og verifisering av skip og fremdriftssystemer. Spesielt i disse dager med det et sterkt behov for nye, energieffektive design, lar Slepetanken oss hjelpe våre kunder med å utforske nye konsepter og optimalisere skip for energieffektivitet og sikkerhet til sjøs.

"Den nye bølgemakeren lar oss gjenskape bølgene til havs mer nøyaktig og med økt kapasitet, og dermed forbedre kvaliteten på forskningen vår og påliteligheten av resultatene for våre kunder.

"Å være foruten Slepetanken har vært en utfordring for både oss og våre kunder, så vi var veldig glade for å muliggjøre modelltestkampanjen for LMG Marin og BC Ferries i januar, og ser nå frem til spennende prosjekter som kommer fra april og fremover," avslutter han.

Utforsk fagområdene

Kontaktperson