Til hovedinnhold

Reflect your Moods

Reflect your Moods

Publisert 21. januar 2016

Norge er et land med mørke store deler av året, og behovet for å benytte refleks i trafikkerte områder er stort. Bruk av refleks reduserer risikoen for å bli drept eller skadd i fotgjengerulykker i mørket med 85 prosent, men til tross for dette er det kun 25 prosent av fotgjengere i tettbygde strøk som bruker refleks.

Hele prosjektgruppen foran Moods of Norway sine kontorer og Super Duper Store i Oslo. Foto: Moods of Norway

Eksisterende refleksstandarder er ikke forenelige med motebransjens krav til estetikk, brukskomfort og fleksibilitet. Dette er kanskje den viktigste årsaken til at refleks i svært liten grad er benyttet i moteklær. I prosjektet ønsker Moods of Norway å integrere refleks i moteklær, men på motebransjens premisser.

Hovedmålet for forskningsaktivitetene i prosjektet er å utvikle metoder og løsninger som muliggjør usynlig, attraktiv og komfortabel integrasjon av refleksegenskaper i moteplagg. Dette skal realiseres gjennom utvikling av en ny reflekstråd som ivaretar motebransjens krav til estetikk, funksjonalitet og slitestyrke, der samarbeid på tvers av fagdisipliner er en forutsetning for å løse utfordringene knyttet til realisering av refleks i moteklær.

Prototyper med dokumentert effekt skal realiseres, og logistikk og verdikjede skal utvikles for effektivt å imøtekomme skiftende og mangfoldige markedskrav i motebransjen. Prosjektet vil i tillegg utforske muligheten for kundetilpasninger i butikk for å skape en helhetlig kundeopplevelse. I forhold til trafikksikkerhet er det viktig å dokumentere at plaggene har tiltenkt reflekterende effekt.

For å løse disse utfordringene er et flerfaglig konsortium satt sammen av ledende skandinaviske forskningsmiljøer innenfor områdene intelligente tekstiler, produktdesign, trafikksikkerhet, produksjon og logistikk, og bedriftspartnere med unik bransjekunnskap og mange års erfaring fra inn- og utland. 

Prosjektvarighet

18.02.2015 - 18.02.2018