Til hovedinnhold

GAFT- Gassifisering og FT-Syntese av lignocellulose biomasse

GAFT- Gassifisering og FT-Syntese av lignocellulose biomasse

Publisert 22. september 2015

Målet med GAFT prosjektet er å finne de beste tekniske løsningene, samt legge til rette for en hurtig igangsetting av lokal biodrivstoff produksjon i Norge.

Utfordringen er å få til en prosess som er økonomisk mulig å implementere under norske forhold som samtidig utnytter muligheten for integrasjon med eksisterende anlegg. Dersom en lykkes med prosjektet vil det bety at norsk industri vil være i stand til å produsere deler av det fossile drivstoffet som i dag forbrukes på transport, med et miljøvennlig og bærekraftig alternativ.

Studiene som vil bli gjort i prosjektet er fokusert på fremstilling av to spesifikke produkter:

  • "jet-fuel" for flytransport
  • bio-diesel som et alternativt drivstoff for tungtransport

En miks av tilgjengelig biomasseressurser vil bli brukt under fremstillingen av overnevnte produkter.Prosjektet vil ha høyt fokus på bruk av lav-verdi biomasse som er lett tilgjengelig i Norge i tillegg til andre tilgjengelige biomasse ressurser.

To nøkkelvalg er gjort i forhold til prosessutformingen og betraktes som avgjørende for et suksessrikt utfall av prosjektet:

  1. Størrelsen på anlegg er begrenset til medium skalla (100-500 MW), noe som vil bidra til å oppnå realistiske transport kostnader
  2. Prosessen i sin helhet er optimalisert og tenkes utgjort av tre separate del-prosesser:
    • Et desentralisert forbehandlingstrinn som benytter torrefisering for å få til et homogent produkt som kan transporteres rimeligere
    • Et sentralisert anlegg for gassifisering og FT-prosess
    • Bruk av eksisterende raffinerianlegg for videre oppgradering av FT-produktene

Partnere:

  • Avinor
  • Silva Green Fuel AS
  • Viken Skog SA
  • CAMBI ASA
  • ECOPRO AS
  • Norges Forskningsråd

Internasjonale partnere:

  • Johnson Matthey
  • SP Energy Technology Center

Dette er et Kompetanseprosjekt for næringslivet (KPN prosjekt) med finansiering fra Norges Forskningsråd.


 Nyhetsbrev  2015-1


 

Prosjektvarighet

2015 - 2018