Tiltakene som studeres er Multisystemisk Terapi (MST), Parent Management Training (PMTO) og Funksjonell Familieterapi (FFT), i tillegg til virkning av Multisystemic therapy – Family integrated Transition (MST-FIT).
I dette inngår å studere og få dypere innsikt i erfaringene til de som på ulike måter er involvert i tiltakene; familiene, terapeutene og saksbehandlere/kontaktpersoner i de kommunale barneverntjenestene. Det finnes lite forskning på spesialiserte tiltak som involverer barn og unge, og lite forskning på hvordan barn og unge medvirker i tiltakene og hvilken effekt medvirkning eventuelt har på virkning av tiltakene.
Selv om det i mange år har vært stort fokus på betydningen av barn og unges medvirkning og dette har vært inkorporert i lovverk, har barnevernet utfordringer med å legge til rette for barns medvirkning på en god måte i ulike deler av sitt arbeid. Dette kommer frem i både forskning, fra tilsynsmyndigheter, fra medlems- og interesseorganisasjoner for barn og unge som har vært i kontakt med barnevernet.
Hvordan kan medvirkning styrkes?
En sentral målsetting i dette forskningsprosjektet er å studere barn og unges medvirkning, både gjennom utvikling av forskningsdesign, i studie av barn og unges medvirkning i de fire tiltakene og i utvikling av anbefalinger til hvordan barn og unges medvirkning kan styrkes.
Hovedproblemstillingene i dette oppdraget er:
- Hvordan kan barn og unges medvirkning i tiltakene styrkes?
- Hvilke virkninger har tiltakene?
- Er det sammenheng mellom barn og unges medvirkning og virkninger av tiltakene?
For å studere disse problemstillingene har forskerne et gjennomgående fokus på å ivareta barneperspektivet i alle delprosjekt og ved bruk av ulike metoder.
Prosjektet er organisert i fire delprosjekter:
- Utvikling av forskningsdesign.
- Brukermedvirkning i og erfaringer med PMTO, FFT, MST og MST-FIT.
- Evaluering av MST-FIT.
- Utvikling av anbefalinger for medvirkning i praksis og forskning.
En rapport fra delprosjekt 2 ble publisert 28.02.23 — Last ned rapporten fra Bufdir.no her