Daglig rapport - dag 8, 13. juli

Senior Communication Adviser
+47 48 09 22 45

Reparasjonene er i full gang i Tønsvik, nord for Tromsø, for å fjerne FF Kronprins Haakons ødelagte HIPAP-system og erstatte det med et nytt.

Full aktivitet på kaia når reparasjonene skal utføres.

Posisjoneringsinstrumentet er montert på et stålrør som senkes ned 4 meter under skroget når det brukes, og dette stålrøret ble bøyd av et isflak. Siden røret er bøyd kan det ikke trekkes opp som vanlig, så den ødelagte delen må først kuttes vekk av dykkere. Den øverste delen kan fjernes via luker på skipet, men først må det en komplisert operasjon til.

 

Her henger det vanligvis en livbåt. Festet som holder livbåten heter en "davit". Luken som gir tilgang til stålrøret og HIPAP-en er under daviten, så den må fjernes.

 

FF Kronprins Haakons davit har aldri blitt fjernet før, men mannskapet lar seg ikke stoppe av det. Her ser vi Svein Are Simonsen som fester stropper til daviten slik at den kan løftes av en kran som står på kaia.

 

Det var litt vanskelig å løsne daviten. Dette er en veldig tung gjenstand, og når det er spenning på boltene er det veldig vanskelig å fjerne disse. Men etter mange forsøk, justeringer og gode ideer, kom daviten løs.

 

Det ble innleid en kran fra fastlandet med operatører for å bistå i operasjonen.

 

Bevis på at daviten er en tung sak.

 

En annen viktig operasjon i dag var å sage bort stålrøret som ble bøyd. Dette må utføres av en dykker, som vi ser her like før han hopper i vannet.

 

Totalt deltok fire dykkere i operasjonen, og HIPAP-en va på kaia kvart på midnatt. I morgen skal den nye delen på plass.

 

En god nyhet til i dag: reservedelen fra Kongsberg ble levert, så den er klar til å installeres på fredag.