Daglig rapport - dag 15, 20. juli

Senior Communication Adviser
+47 48 09 22 45

Storstilt besøk i dag på FF Kronprins Haakon, da en delegasjon fra tysk forskningsskip Polarstern kom med helikopter. I skrivende stund er de to skipene 6 nautiske mil fra hverandre (ca 11 km), i et område med svært vanskelige isforhold.

Helikopteret landet på helidekket rundt 18:15.
Helikopteret landet på helidekket rundt 18:15.

Både Kronprins Haakon og Polarstern har hatt tunge isforhold de siste dagene. Forskningsteamet på Polarstern har måttet endret noe på planene på grunn av at det har vært vanskelig å manøvrere. For Kronprins Haakon sin del har gjennomsnittshastigheten vært enda lavere i dag enn den var i går, på grunn av tykk is.

Kaptein for Polarstern, Moritz Langhinrichs ønskes velkommen om bord av kaptein for Kronprins Haakon, Karl Robert Røttingen.

Kaptein for Polarstern, Moritz Langhinrichs ønskes velkommen om bord av kaptein for Kronprins Haakon, Karl Robert Røttingen.

 

En god del av forskningsteamet var ute på dekk for å se helikopteret lande.

En god del av forskningsteamet var ute på dekk for å se helikopteret lande.

 

De tyske besøkerne var veldig interesserte i ROV-en. Her viser Rolf Birger Pedersen (UiB), toktleder på Kronprins Haakon, ROV-en til Vera Schlindwein (AWI), toktleder på Polarstern.

De tyske besøkerne var veldig interesserte i ROV-en. Her viser Rolf Birger Pedersen (UiB), toktleder på Kronprins Haakon, ROV-en til Vera Schlindwein (AWI), toktleder på Polarstern.

 

FF Kronprins Haakon har en brønn (moonpool) i hovedhangaren, som gjør det mulig å senke ROV-en i vannet selv når det er is rundt skipet. Polarstern, som ble sjøsatt i 1982, har ingen slik brønn. Når de bruker ROV må de sette den ned i vannet fra siden. AWI er nå i ferd med å designe etterkommeren til Polarstern, og Christian Katlein (AWI) er med på GoNorth-toktet for å lære av erfaringen Norge har hatt med Kronprins Haakon. Også på bildet: Timo Hecken (Northern Helicopter) og Vera Schlindwein (AWI).

FF Kronprins Haakon har en brønn (moonpool) i hovedhangaren, som gjør det mulig å senke ROV-en i vannet selv når det er is rundt skipet. Polarstern, som ble sjøsatt i 1982, har ingen slik brønn. Når de bruker ROV må de sette den ned i vannet fra siden. AWI er nå i ferd med å designe etterkommeren til Polarstern, og Christian Katlein (AWI) er med på GoNorth-toktet for å lære av erfaringen Norge har hatt med Kronprins Haakon. Også på bildet: Timo Hecken (Northern Helicopter) og Vera Schlindwein (AWI).

 

Norsk-Tysk samarbeid

Det er planlagt et samarbeid mellom de to skipene de kommende dager. Forskerne håper å få på plass en felles isstasjon, med begge skip i nærheten av hverandre. AWI har også delt batymetrisk data med GoNorth-teamet, som vil være nyttige for de geologiske undersøkelsene som vi skal gjennomføre. ROV-teamet om bord på Kronprins Haakon skal forsøke å hente opp et sjøbunnsseismometer som sitter fast på bunnen.

Vanskelige isforhold

Både Polarstern og Kronprins Haakon har vært i områder med veldig tung is den siste tiden.

Både Polarstern og Kronprins Haakon har vært i områder med veldig tung is den siste tiden.

 

Når isforholdene er vanskelige rykker skipet frem og tilbake for å knuse is og lage seg en vei. Foto: Timo Hecken (Northern Helicopter)

Når isforholdene er vanskelige rykker skipet frem og tilbake for å knuse is og lage seg en vei. Foto: Timo Hecken (Northern Helicopter)

 

Slik så det ut i dag i tung is da skipet rygget for å så rykke fremover igjen. Dette er rett og slett skipets avtrykk, tatt fra baugen. Hver gang skipet rykker frem kommer den litt lengre og knuser litt mer is.

Slik så det ut i dag i tung is da skipet rygget for å så rykke fremover igjen. Dette er rett og slett skipets avtrykk, tatt fra baugen. Hver gang skipet rykker frem kommer den litt lengre og knuser litt mer is.

 

Isbjørn nummer 3

Man blir ikke lei av å se isbjørn. Denne kom såpass tidlig på kvelden at mange som hadde gått glipp av de to første fikk se den.

Man blir ikke lei av å se isbjørn. Denne kom såpass tidlig på kvelden at mange som hadde gått glipp av de to første fikk se den.