Daglig rapport - dag 16, 29. okt.
Uværet fortsatte på lørdag og gjorde at skipet holdte seg stille i isen, Det ble dermed en rolig dag for forskningsteamet. På et tidspunkt var isdriften rolig nok til at ROV-en kunne ta et dykk for å utforske havbunnen på 3900 meters vanndyp.

Her er de beste bildene fra dagen. Jobben med å identifisere dem er ikke ferdig enda, så vi kan ikke si nøyaktig hva de er, men måtte bare dele bildene likevel.



I skipets maskinrom
Kay Jørgensen, førstemaskinist på FF Kronprins Haakon, inviterte forskningsteamet på en omvisning i skipets maskinrom. Dette var en gyllen mulighet til å lære mer om skipet som har vært vårt hjem i over to uker.

Kay Jørgensen i kontrollrommet på dekk 2. På eldre skip har maskinrommet vært bemannet av opptil 10-20 personer, men på FF Kronprins Haakon trengs det kun 4 stykker, takket være all teknologien om bord.

For å utnytte energien best mulig blir varmen fra avgassen gjenbrukt til å varme opp vann.

Kay Jørgensen forklarer generatorenes avkjølingssystem. Bak ham ser vi rørene som tar inn sjøvann. Vannet går til en varmeveksler som avkjøler generatorene. Varmen er ikke bortkastet. Den blir brukt til å varme opp skipet.
Alt dette koster. På et tokt som dette, brukes det i gjennomsnitt rundt 550 liter drivstoff per forsker, per dag.