Daglig rapport - dag 16, 29. okt.

Senior Communication Adviser
+47 48 09 22 45

Uværet fortsatte på lørdag og gjorde at skipet holdte seg stille i isen, Det ble dermed en rolig dag for forskningsteamet. På et tidspunkt var isdriften rolig nok til at ROV-en kunne ta et dykk for å utforske havbunnen på 3900 meters vanndyp.

Dette krepsdyret lå først på havbunnen, men begynte plutselig å svømme mot ROV-en, kanskje fordi den var nysgjerrig på lysene?
Dette krepsdyret lå først på havbunnen, men begynte plutselig å svømme mot ROV-en, kanskje fordi den var nysgjerrig på lysene?
Her er de beste bildene fra dagen. Jobben med å identifisere dem er ikke ferdig enda, så vi kan ikke si nøyaktig hva de er, men måtte bare dele bildene likevel.
 
anemone.jpgDisse sjøanemonene vokser på det vi tror er trebiter. På denne dybden er det få skapninger som klarer å fordøye cellulose, så trebiter kan vare lenge.
 
cone.jpgDette er sannsynligvis en svamp, men biologene om bord har aldri sett en lignende én og er spente på å kunne undersøke den nærmere når de kommer på land.
 
dumbo.jpgDette er en blekksprut av slekten Grimpoteuthis, kjent under kallenavnet "dumbo-blekksprut".
 

I skipets maskinrom

 
Kay Jørgensen, førstemaskinist på FF Kronprins Haakon, inviterte forskningsteamet på en omvisning i skipets maskinrom. Dette var en gyllen mulighet til å lære mer om skipet som har vært vårt hjem i over to uker.
 
kay.jpg
Kay Jørgensen i kontrollrommet på dekk 2. På eldre skip har maskinrommet vært bemannet av opptil 10-20 personer, men på FF Kronprins Haakon trengs det kun 4 stykker, takket være all teknologien om bord.
 
generator.jpgEt av skipets fire elektriske generatorer. Når skipet er parkert i is er det kun én generator som er på, og den yter bare en brøkdel av sin totalkapasitet. Det mest energikrevende skipet gjør er å komme seg gjennom vanskelige partier med sjøis. Da kan det plutselig være behov for alle generatorer.
 
For å utnytte energien best mulig blir varmen fra avgassen gjenbrukt til å varme opp vann.
 
 
kay-2.jpg
Kay Jørgensen forklarer generatorenes avkjølingssystem. Bak ham ser vi rørene som tar inn sjøvann. Vannet går til en varmeveksler som avkjøler generatorene. Varmen er ikke bortkastet. Den blir brukt til å varme opp skipet.
 
Alt dette koster. På et tokt som dette, brukes det i gjennomsnitt rundt 550 liter drivstoff per forsker, per dag.