Sammendrag
Nye og bedre Augmented Reality (AR) og Virtual
Reality (VR) applikasjoner utvikles helle tiden og
brukes mer og mer i handel. Utvikling i AR and
VR i løpet av de siste årene satt i gang mange
innovasjoner i måten handelen foregår, innovasjoner
i markedsføring, og innovasjon i design og
utvikling av produkter og tjenester. Likevel, vet
vi lite om muligheter som AR og VR skaper for
innovasjon og om erfaringene fra de som allerede
bruker dem. Denne artikkelen beskriver hvordan
AR og VR kunne med fordel brukes for flere typer av innovasjon og hjelpe forretningsvirksomhet til å
vokse. Artikkelen gir en oversikt over eksisterende
innovasjonspraksis i handel og kan hjelpe norske
virksomheter i deres strategiske planlegging. Vår
analyse viser at AR/VR innovasjon kan bidra til bygning
av merkevære, restrukturering av prosesser i
organisasjon, involvering av kunder i verdiskapning,
kan gi ekstra after-sale tjenester ved å gi produkt
relatert informasjon i kontekst, kan støte omnimarket
strategier og påvirke kjøp ved virtuell try-on
opplevelser.
Reality (VR) applikasjoner utvikles helle tiden og
brukes mer og mer i handel. Utvikling i AR and
VR i løpet av de siste årene satt i gang mange
innovasjoner i måten handelen foregår, innovasjoner
i markedsføring, og innovasjon i design og
utvikling av produkter og tjenester. Likevel, vet
vi lite om muligheter som AR og VR skaper for
innovasjon og om erfaringene fra de som allerede
bruker dem. Denne artikkelen beskriver hvordan
AR og VR kunne med fordel brukes for flere typer av innovasjon og hjelpe forretningsvirksomhet til å
vokse. Artikkelen gir en oversikt over eksisterende
innovasjonspraksis i handel og kan hjelpe norske
virksomheter i deres strategiske planlegging. Vår
analyse viser at AR/VR innovasjon kan bidra til bygning
av merkevære, restrukturering av prosesser i
organisasjon, involvering av kunder i verdiskapning,
kan gi ekstra after-sale tjenester ved å gi produkt
relatert informasjon i kontekst, kan støte omnimarket
strategier og påvirke kjøp ved virtuell try-on
opplevelser.