Til hovedinnhold
Norsk English

Lys og evalueringsmetoder for belysning i skoler. Litteraturstudium.

Sammendrag

Denne rapporten presenterer resultatene fra en kartlegging av internasjonal forskningslitteratur om belysning i skoler. Hovedformålet er å samle eksisterende kunnskap om hvordan lys (både dagslys og kunstig lys) påvirker elever i barne- og ungdomsskoler. Rapporten vurderer også hvilke metoder som er best egnet for å registrere og evaluere lysforhold i skoler. Resultatene viser at klasserom med tilfredsstillende lysforhold kan bidra til elevenes helse, trivsel og læring. For å evaluere dagslys i klasserom er de viktigste parameterne blant annet vindusareal, vindusorientering, type solskjerming, belysningsstyrke og lysfordeling i rommet. For å vurdere kunstig belysning i klasserom bør man også evaluere andre parametere som belysningsstyrke, fargetemperatur, luminans av overflater og flimmer. Kunnskapsinnhentingen kan brukes av kommuner, arkitekter, lysdesignere og forskere som skal planlegge skolebygg. Litteraturstudien er gjennomført som et ledd i hovedprosjektet "Morgendagens skoler – et skoleeksempel". Prosjektet pågår fra 2020 til 2023 og er finansiert av Norges forskningsråd.

Kategori

Rapport

Oppdragsgiver

  • Norges forskningsråd / 310052

Språk

Norsk

Forfatter(e)

Institusjon(er)

  • SINTEF Community / Mobilitet

År

2022

Forlag

SINTEF akademisk forlag

Hefte nr.

91

ISBN

978-82-536-1761-9

Vis denne publikasjonen hos Cristin