Kompetansespredning
Kompetansetjenesten skal sikre nasjonal kompetanseoppbygging og kompetansespredning innenfor fagområdet ultralyd og bildeveiledet behandling.
For kompetansetjenesten i sin helhet er det kartlagt/identifisert følgende overordnede behov for kompetanseoppbygging i andre helseregioner (Tabell 1). Kompetansetjenesten har foretatt kartleggingen ut i fra tilbakemeldinger fra Referansegruppen til kompetansetjenesten, som har representanter fra alle regionale helseforetak, på nasjonale møter og fora, samt gjennom nasjonale (og internasjonale) konferanser/symposium.
Overordna kompetansebehov innenfor fagfeltet ultralyd og bildeveiledet behandling i regionale helseforetak
Generelt kompetansebehov innen fagområdet:
- Kunnskap om forskning på ny teknologi innen ultralyd og bildeveiledet behandling
- Kunnskap om nye metoder og ny teknologi innen ultralyd og bildeveiledet behandling
- Kunnskap om klinisk nytte av ultralyd og bildeveiledet behandling
- Kunnskap om praktisk bruk av ultralyd og bildeveiledet behandling i ulike behandlingstilbud, med hensyn på sikkerhet, klinisk utbytte, og effektivitet
- Tilgang til felles forskningsplattform for bildeveiledet behandling
Kompetansespredning og oppbygging i helseregionene vil skje gjennom:
- Faglige foredrag på konferanser, nasjonalt og internasjonalt
- Arrangement av møter og seminarer i andre helseregioner
- Arrangement av kurs, flerregionale og nasjonale
- Vitenskapelig publisering i nasjonale og internasjonale tidsskrift
- Publisering av bøker og bokkapitler
- Populærvitenskapelige artikler i aviser, magasiner (for eksempel Kirurgen) og andre media som radio og TV
- Utvikling av App'er for opplæringsformål på ulike nivåer og mot ulike brukergrupper (pasienter, pårørende, klinikere, forskere)
- Deltagelse i felles studier nasjonalt
- Oppdaterte nettsider for Kompetansetjenesten USIGT
- Informasjonsspredning gjennom sosiale medier; LinkedIn, Facebook, Twitter m.fl.
For å lese hele Kompetansespredningsplanen for tjenesten, oppdatert for 2018, kan du klikke her (pdf).