SINTEFs hydrogenbil besto ilddåp
På langtur i SINTEFs leasede hydrogenbil – og noe spent – lot SINTEF'er Henrik Ræder være å fylle drivstoff underveis. Men 33 mil tur-retur Oslo – Herøya uten påfyll var ikke noe problem!

Tekst: Svein Tønseth Foto: Sivakanesar Luxsacumar, SINTEF Materialer og kjemi

"Takk for turen – nydelig bil" skrev Henrik i mailen til plassjef Ernst Kristiansen da han var vel hjemme igjen. [{¤src¤:¤/project/Trondheim_GTS/hydrogenbil.jpg¤,¤alt¤:¤SINTEFs Henrik Ræder kom helt i mål med hydrogenbilen, her fotografert foran \¤hydrogenpumpa\¤ i Forskningsveien 1.¤}]


Kundebesøk med rett profil
Henrik valgte hydrogenbilen da han dro på kundebesøk til Yara på Herøya utenfor Porsgrunn.


– Det var jo litt artig å ankomme dit med hydrogenbil, syntes jeg. Yara driver jo masse med hydrogen. Og selv om ikke det er deres forretningsområde å promotere hydrogen, så viser jo denne bilen at vi driver med høyteknologi.


– Og i tillegg at vi er miljøbevisste?


– Ja, – det også!


"Artig å se om det gikk"
Henrik syntes det var morsomt å se om han kunne klare denne turen på én tank.


– På hjemturen, på vei gjennom Drammen, passerte jeg den eneste mulige hydrogen-stasjonen jeg kunne ha brukt. Det var litt med hjertet i halsen jeg gjorde det. Jeg hadde jo 40 kilometer igjen. Men kjørecomputeren er så god i denne bilen. Den sa det ville gå bra. Og det gjorde det!


Mellomstor familiebil
Bilen det handler om er en hydrogendrevet brenselcelle-bil fra Daimler – en mellomstor familiebil av Mercedes B-klassen.

Bilen drives med en elektrisk motor, lager elektristiteten sin sjøl – og kan altså kjøre mye lengre uten påfyll av energi enn en batteridrevet el-bil.


Hydrogen-biler har også plass til hele familien og pikk-pakk om nødvendig, i motsetning til el-bilene. Bortsett fra dekoren, som forteller med store bokstaver om brenselcella som bilen har innvendig, ser SINTEFs H2-Mercedes nøyaktig ut som sine fossildrevne søsken.


Med på EU-prosjekt
Bilen er en av totalt 17 hydrogendrevne brenselcellebiler som nå er i Norge i regi av et EU-støttet stort demonstrasjonsprosjekt.


SINTEF er en sentral aktør i prosjektet, har Norges mest moderne H2-fyllestasjon på "tunet" i Forskningsveien 1 i Oslo, og har leaset en av bilene til internt bruk.


Etter ilddåpen Oslo-Herøya-Oslo, anbefaler Henrik Ræder alle Oslo-SINTEF'ere å bruke bilen til å profilere SINTEF, hvis de har anledning.


God og varm i vinterkulda
Da Henrik kom tilbake til SINTEF etter Herøya-turen, hadde han skarve 0,13 kg hydrogen igjen på tanken. Gjennomsnittlig forbruk viste 1,06 kg hydrogen per 100km, ikke verst på en kald januardag.

Med kombinert batteri- og brenselcelledrift, som hydrogenbilene har, utnytter de nærmere 60 prosent av energien på tanken. For en ny bil med fossilt drivstoff og vanlig forbrenningsmotor er tallet til sammenlikning 20–25 prosent, for hybridbiler drøye 30 prosent.


I en hydrogenbil blir det dermed mindre overskuddsvarme å utnytte til oppvarming av kupeen. Men Henrik kan fortelle at klimaanlegget like fullt gjorde kjørekomforten upåklagelig i vinterkulda.


Og helt hjem kom han altså. Uten påfyll!

Publisert 16. februar 2012