Daglig rapport - dag 19, 1. nov.

Senior Communication Adviser
+47 48 09 22 45

Etter at havglideren ble plukket opp mandag kveld satte FF Kronprins Haakon kurs mot nordvest. Det ble en stopp midt på natta for å ta prøver med multicoreren, en metallrigg som presser fire plasttuber ned i havbunnen for å ta prøver. Etter det fortsatte skipet vestover, mot startpunktet av den siste strekningen med seismikkskyting for dette toktet. I skrivende stund er skytingen i gang og vil pågå til tidlig på onsdag.

Stijn De Schepper og Jon Hestetun venter på multicoreren. Selve prøvetakingen tar ikke så veldig lang tid, men å vinsje multicorer-riggen helt ned til havbunnen og opp igjen tar en del tid.
Stijn De Schepper og Jon Hestetun venter på multicoreren. Selve prøvetakingen tar ikke så veldig lang tid, men å vinsje multicorer-riggen helt ned til havbunnen og opp igjen tar en del tid.
multicorer.jpgMulticoreren kommer opp fra overflaten etter en vellykket tur ned til havbunnen.
 
per.jpgÅ gjøre alt klart til en seismisk undersøkelse er en komplisert prosess. Her forklarer Per Trinhammer prosedyren for gruppen som skal hjelpe med forberedelsene. Fra venstre: Tom Arne Rydningen (UiT), Max Weber (UiT), Andreas Wolden (Havforskningsinstituttet), Alexander Minakov (UiO), Lars Rasmussen (GEUS), Per Trinhammer (GEUS) og Thomas Funck (GEUS).
 
kabel.jpgDen seismiske kabelen som skal slepes bak skipet rulles ut på dekk. For denne undersøkelsen blir det brukt refleksjonsseismikk, der både luftkanoner og seismiske mottakere slepes på samme kabel.
 
lars.jpg
Lars Rasmussen (GEUS) fester en "bird" på kabelen. Dette er en stang med to små vinger, som sørger for at kabelen ikke synker alt for langt ned i vannet. For denne undersøkelsen blir det brukt hele 600 meter med kabel.
 

Tre uker uten mathandel

 
Det er ikke bare bare å planlegge menyer for over 40 personer i tre uker uten å ha mulighet til å handle mat underveis. Dette er stuert Kenneth Reece sin jobb, og alle i forskningsteamet er enige i at han er en dyktig kokk. Tross lengden på turen gikk vi ikke tom for fersk frukt og grønt.
 
Kenneth kommer fra Sverige, og han var allerede i førtiårene da han tok videreutdanning for å bli kokk. I tillegg til å ha ansvar for å lage maten må han også sørge for at skipet har nok såpe, toalettpapir og lignende.
 
kenneth.jpgKenneth Reece gjør lammeskanken klar til servering.