To main content

Augmented Reality and Virtual Reality for Retail Innovation

Augmented Reality and Virtual Reality for Retail Innovation

Category
Journal publication
Abstract
Nye og bedre Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) applikasjoner utvikles helle tiden og brukes mer og mer i handel. Utvikling i AR and VR i løpet av de siste årene satt i gang mange innovasjoner i måten handelen foregår, innovasjoner i markedsføring, og innovasjon i design og utvikling av produkter og tjenester. Likevel, vet vi lite om muligheter som AR og VR skaper for innovasjon og om erfaringene fra de som allerede bruker dem. Denne artikkelen beskriver hvordan AR og VR kunne med fordel brukes for flere typer av innovasjon og hjelpe forretningsvirksomhet til å vokse. Artikkelen gir en oversikt over eksisterende innovasjonspraksis i handel og kan hjelpe norske virksomheter i deres strategiske planlegging. Vår analyse viser at AR/VR innovasjon kan bidra til bygning av merkevære, restrukturering av prosesser i organisasjon, involvering av kunder i verdiskapning, kan gi ekstra after-sale tjenester ved å gi produkt relatert informasjon i kontekst, kan støte omnimarket strategier og påvirke kjøp ved virtuell try-on opplevelser.
Client
  • Norges forskningsråd / 203432
Language
English
Author(s)
Affiliation
  • SINTEF Digital / Software and Service Innovation
  • University of Oslo
Year
2018
Published in
Magma - Tidsskrift for √łkonomi og ledelse
ISSN
1500-0788
Volume
21
Issue
7
Page(s)
49 - 59