Norsk English

Visjonær ferdigvare-misjonær

– Masseprodusert skreddersøm er viktig, av den enkle grunn at hver kunde er unik, fastlår 'ferdigvare-guru" Joseph B. Pine fra USA.

Den som lytter til Joseph B. Pine får blant annet høre at amerikansk bilindustri ikke har fulgt med i timen når det gjelder kundetilpasning. Foto: SINTEF  /Hanne O. Finnestrand

Han reiser verden rundt som foredragsholder. Og uansett hvor han er får publikumnet hans vite at det blir viktig å kombunere serieproduksjon med kundetilpasning av produktene.

Amerikanske Joseph B. Pine er en av verdens fremste strategiske tenkere innenfor feltet ferdigvare-produksjon.

Nylig var han SINTEFs gjest. Gjennom to travle vinterdøgn besøkte han Trondheim og Røros. Det var lenge nok til at han rakk å bli imponert over SINTEF-prosjektet ARMS som pågår i Bergstaden.

Lenge for dyrt...

Mer om dette snart.

I dette intervjuet med sintef.no forteller han om den store forskjellen på "før" og "nå" innenfor masseproduksjons-epoken. Tidsalderen som bilprodusent Henry T. Ford innledet for hundre år siden.

Mennesker har alltid vært forskjellige fra hverandre som kunder. Men det individuelle særpreget måtte lenge underordnes et annet faktum, forklarer Pine:

– Skulle vi i det hele tatt ha råd til å kjøpe noe, måtte vi kjøpe varer produsert for alle, enten det var en bil, et kjøleskap eller en vaskemaskin.

Nå har den teknologiske utviklingen snudd opp ned på dette.

... men i dag er det mulig

– I dag kan vi bringe kostnadene ved kundetilpasning ned. Lage forskjellige ting til forskjellige folk på en effektiv måte.

– Det betyr at mennesker kan erkjenne at de er individuelle vesener. At hver kunde er unik. At hver kunde fortjener å få akkurat det de ønsker, for en pris de er villig til å betale. Det er det produsenter nå trenger å erkjenne, sier Pine.

Joseph B. Pine (til høyre) besøkte Røros nylig. Den ivrig lyttende trioen på bildet består av Randi Augensen - leder for Røros Metall, seniorforsker Lars Skjelstad ved SINTEF Teknologi og samfunn, og Gunnar Bjertnæs fra skiprodusenten Madshus. Foto: SINTEF / Thor Nielsen

Fascinert av norsk prosjekt

Sintef.no møter ham på Røros. Dit er Pine hentet av SINTEF og Forskningsrådet som inspirator for fire lokale bedrifter – deltakere i et norsk pionerarbeid.

Gjennom prosjektet ARMS skal de fire bedriftene perfeksjonere seg sammen innenfor masseprodusert skreddersøm, med drahjelp fra SINTEF-forskere.

Gjesten fra USA er full av lovord om prosjektet.

– Jeg elsker ARMS-prosjektet. Det vil hjelpe disse enkeltselskapene. Men det man lærer her, kan trolig også hjelpe andre selskaper i Norge, i de nordiske landene – ja i resten av Europa og verden også, sier Pine.

Forfatter og foredragsholder

Begrepet "masseprodusert skreddersøm" (Mass customisation) ble lansert av den amerikanske forskeren Stanley Davies i 1987. Men det er Joseph B. Pine som har gjort begrepet verdenskjent, gjennom en serie anerkjente bøker.

Pine har vært ansatt som strategisk tenker hos IBM. Han er tilknyttet en egen gruppe for "Smart customisation" ved Massachusetts Institute of Technology (MiT) i Boston. I tillegg reiser han verden rundt som foredragsholder og konsulent gjennom sitt eget firma Strategic Horizons LLP.

Historien om kundetilpasset serieproduksjon

– Hvor begynte masseprodusert skreddersøm, og når?

Jeg kjenner faktisk et eksempel fra 1800-tallet. Men så må vi fram til 1970-årene før vi ser det fortsette. Serieproduksjon med kundetilpasning gjøres innenfor et vidt spekter av industrier og næringer, og på mange geografiske steder. Vi ser det nå over hele verden.  Det gjøres ikke bare med fysiske varer, men også innenfor tjenesteproduksjon.

Moduler og digitalisering

– I hvilke næringer er denne forretningsstrategien vanligst?

– Vi ser den aller mest innenfor et par områder. Ett av disse er produkter som naturlig er inndelt i moduler, som elektronikk, datamaskiner osv. Modulbasert oppbygging er nøkkelen til masseprodusert skreddersøm. Hvis du bygger opp produkter eller tjenester som du gjør når du bruker Lego-brikker, da blir det veldig billig å lage ting ulikt for ulike kunder.

– I tillegg kommer produkter som kan digitaliseres. Enhver ting du kan digitalisere, kan du også kundetilpasse. For med en gang det handler om nuller og ett-tall, kan du raskt endre 0 til 1 og omvendt. Og hvis du ikke kan digitalisere produktet, så kan du digitalisere prosessen.

Livlig prat på Røros om morgendagens serieproduksjon: Et fundamentalt prinsipp for masseprodusert skreddersøm er at fabrikkene ikke skal ha noe ferdigvarelager, fastslår amerikanske Joseph. B. Pine (til v.) Her med seniorforsker Lars Skjelstad som tilhører. Foto: SINTEF / Thor Nielsen

Inntog i bil – men ikke i USA

– Hvor står bilindustrien, som mange tenker på når de hører om serieproduksjon kombinert med kundetilpasning?

– Det er interessant at bilprodusent Henry Ford var oppfinneren av systemet for masseproduksjon. Tyske bilprodusenter er rimelige avanserte når det gjelder kundetilpasning.  Men de amerikanske bilprodusentene har ikke blitt det i samme grad. De har muligheten til å sette sammen ulike produktkombinasjoner. Men de ønsker ikke at du skal kjøpe noen av dem. De ønsker bare at du skal kjøpe det de allerede har laget, og som står på lager.

Null ferdigvarelager

Et fundamentalt prinsipp for masseprodusert skreddersøm er, ifølge Pine, at det ikke skal være noe ferdigvarelager.

– Produktvarianter er noe annet enn skreddersydde produkter. Varianter er noe som lages på forhånd, i håp om at noen kommer til å kjøpe det. Masseprodusert skreddersøm handler om å produsere en vare bare når kunden sier at det er dette han/hun vil ha. Da vet du alltid at du har en kunde for det produktet. Du produserer aldri noe, som du etterpå må selge på brannskade-salg – eller som du må skrote.

– Vil du si at mangelen på skreddersøm i amerikansk bilindustri, er årsaken til problemene denne industrien har?

Ja, i stor grad. Jeg tror at bilindustrien i USA ville klare seg langt bedre, hvis den gikk inn for masseprodusert skreddersøm, og kvittet seg med lagerholdet. Fabrikkene har ofte bilene stående på lager i 60 dager, 90 – ja opptil 120 dager.

Orkan påviste svakhetene

For Joseph Pine er resultatet av orkanen Sandys herjinger i USA, bildet med stor B på hva som er galt med tradisjonell masseproduksjon.

– Da Sandy traff, ble tusener på tusener av splitter nye biler oversvømt mens de sto på lager. De er skrap i dag! Hvis disse aldri hadde blitt produsert , ville vi ikke hatt alt det skrapet.

– Uten ferdigvarelagre, er du ikke sårbar hverken for svingninger i moteretninger eller naturkatastrofer. Det å kvitte seg med lager, kutter totalkostnader betydelig. Selv om kundetilpasning hever kostnaden for å produsere hvert enkelt produkt, så slipper du lagerkostnadene og kostnadene ved å passe på de ferdige produktene.

Tenkemåte

En av Pines kjepphester er at masseprodusert skreddersøm handler om mye mer enn hvordan produksjonsutstyret organiseres.

– Det handler om en tenkemåte, konstater Joseph B. Pine.

Så enkelt. Og så vanskelig.

Av Svein Tønseth