Til hovedinnhold

Smart telefonhjelper

Smart telefonhjelper

Publisert 28. oktober 2015
Å bruke en smarttelefon kan være vanskelig og uforståelig for eldre mennesker, mens funksjonshemmede kan streve fordi telefonen er basert på finmotorikk. – Sånn kan det ikke være, tenkte gründer. Og fant en løsning på problemet.
Main intro image
Å kunne gå på nett med telefonen er en del av hverdagen for de fleste av oss. Men mange eldre og mennsker med funksjonshemming har problemer med å bruke en smarttelefon. Det fikk grunder Richard Chan til å utvikle EziSmart (bildet).

Resultatet har blitt et telefonetui som er utstyrt med fysiske taster, og en app som også byr på en nødhjelpsfunksjon. Applikasjon kan installeres på de fleste Android smarttelefoner.

Fordi tastene er ergonomisk utformet som små skåler, blir det ekstra enkelt å taste, selv for de som strever med for eksempel skjelvinger. Og alarm-funksjonen gir ekstra sikkerhet for alle som ikke har en trygghetsalarm: Den sender automatisk en SMS med GPS-lokasjon til pårørende. Dersom pårørende ikke svarer, kontaktes et betjent nødnummer automatisk.

Nå får gründer Richard Chan forskerhjelp til å teste og videreutvikle teknologien hos SINTEF.

Inspirert av sin syke mor

– Ideen fikk jeg da min gamle mor i England ble alvorlig rammet av flere slag, forteller Richard, som selv bor i Norge. Det var dyrt å ringe, og funksjonshemmingen hun hadde fått gjorde det umulig å kommunisere via Skype, selv om hun hadde en skarp hjerne.

Da moren i tillegg falt og ble liggende hjelpeløs på gulvet uten at det ble oppdaget før etter 5 timer, gikk Richard, som er utdannet ingeniør innenfor telekommunikasjon, i tenkeboksen: Han startet med å utvikle produktet som nå har fått navnet EziSmart.

I dag er moren død, men produktet som hun inspirerte til har akkurat passert fødselskanalen: Etter flere år med utvikling, har oppfinneren nå en ferdig prototype som er utviklet etter kravet om universell utforming.

– Jeg var selvfølgelig spent på om produktet faktisk falt i smak hos målgruppa. Så da jeg ble kjent med en mann som har Parkinsons sykdom som gir store skjelvinger og stivhet, lot jeg ham prøve etuiet. Etter to minutter hadde han knekt koden og var i full gang med å skrive meldinger, noe som før var umulig for ham med en glatt touch-skjerm, forteller oppfinneren.

I sommer gikk han derfor til SINTEF for å komme et hakk videre.

Faktaboks:

Prosjektnavn: EziSmart: En vei til sosial kontakt og støtte for hjemmeboende eldre

Varighet: 12 mnd.

Finansiering: Regionale forskningsfond, fondsregion Hovedstaden kr. 500.000. Tilsvarende sum i egenandel fra günder.

Forsker-ja

– Dette var en løsning som fanget vår interesse ganske raskt, forteller forsker og prosjektleder Hanne Opsahl Austad i SINTEF IKT. En smarttelefon gjør det jo veldig enkelt å kommunisere med omverdenen, og det er jo noe som hever livskvaliteten veldig, særlig for mennesker som ikke kommer seg ut like lett som andre. EziSmart er med andre ord det vi kaller velferdsteknologi, fastslår forskeren.

Det førte til at SINTEF tok jobben med å søke om forskningsmidler fra Regionalt Forskingsfond i samarbeid med oppfinneren. Og de fikk tilslag.

Brukertestes av målgruppa

Nå skal etuiet gjennom en rekke brukertester i regi av SINTEF. En viktig del av den jobben skal gjennomføres av et testpanel som består av eldre mennesker.

Målet med studien er å få erfaring med hvordan EziSmart kan hjelpe i overgangen til smart-telefon for brukergruppen hjemmeboende eldre, både med etuiet men også med de tilhørende applikasjonene.

– Det vil også bli evaluert om total-løsningen med tilhørende applikasjoner gir de eldre og pårørende større trygghet. Det blir viktig for oss å rekruttere mennesker som ikke har en smarttelefon fra før, forklarer Hanne Opsahl Austad.

Hva er problemet med dagens telefoner?

Forskerne skal også kartlegge hva det er som oppleves som problemet med dagens smart-telefoner og hva som finnes av eksisterende løsninger for denne målgruppen. For det finnes spesialutviklede smarttelefoner for eldre, og som bruker tilpassende operativsystemer.

– Til forskjell fra disse skal denne løsningen etter hvert kunne brukes med mange ulike telefoner slik at de eldre har samme frihet i valg av telefon som alle andre.

Panelet skal deretter prøve ut løsningen, og utføre noen konkrete oppgaver i testperioden, som å sende en sms, ta et bilde og sende det som mms, og gå på nett for å skaffe informasjon om et gitt tema. Testpersonene vil få et tvilling-simkort, slik at de kan beholde sin gamle telefon samtidig.

– De som fullfører løpet og intervjuene i etterkant får selvfølgelig beholde sin EziSmart-etui og telefonenen etter testperioden, sier forskeren, som har håp om at produktet kan være på markedet om et drøyt år. Hvis produktet faller i smak hos målgruppen.

Richard Chan jobber nå videre med finansiering og prosjektet ble nylig lanser på Kickstarter. Kickstarter er et amerikansk firma som har verktøy for å reise kapital til prosjekter via folkefinansiering på internett.

Denne saken er hentet fra Gemini.no - Forskningsnytt fra NTNU og SINTEF